DIGITÁLNA GRAMOTNOSŤ

Žiaci pozerajú na obrazovky počítačov

VYMEDZENIE DIGITÁLNEJ GRAMOTNOSTI

V rámci štátneho vzdelávacieho programu (2023) je digitálna gramotnosť vymedzená ako samostatná prierezová gramotnosť. Cieľom výchovy a vzdelávania na základnej škole je u žiakov rozvinúť digitálnu gramotnosť tak, aby boli na konci 3. cyklu schopní:

  • sebaisto, kriticky a zodpovedne využívať digitálne technológie na vzdelávanie, prácu a účasť na dianí v spoločnosti,
  • vstupovať do interakcií s digitálnymi technológiami ‐ používať informácie a dáta,  komunikovať, spolupracovať, používať médiá,
  • tvoriť digitálny obsah (vrátane programovania),
  • využívať digitálne technológie bezpečne (vrátane digitálnej pohody a kybernetickej  bezpečnosti),
  • rešpektovať duševné vlastníctvo,
  • riešiť problémy a kriticky myslieť. 

Digitálna gramotnosť je v ŠVP detailnejšie vymedzená v troch rámcoch – postojovom, obsahovom a procesuálnom:

Vymedzené spôsobilosti sa rozvíjajú v komponentoch:

  1. Informačná a dátová gramotnosť
  2. Komunikácia a spolupráca
  3. Tvorba digitálneho obsahu
  4. Bezpečnosť
  5. Riešenie problémov

Digitálna gramotnosť a jej komponenty vychádzajú z Európskeho rámca digitálnych kompetencií pre občanov (DigComp 2.2), ktorý ponúka konkrétne návody na upravenie očakávaných spôsobilostí žiakov na úroveň základnej školy. 

DIGITÁLNA GRAMOTNOSŤ V ŠVP

Dôležitosť digitálnej gramotnosti reflektuje štátny vzdelávací program už vo svojej úvodnej časti, kde je uvedené, že vzdelávanie pre 21. storočie sa má vyznačovať podporovaním efektívneho a bezpečného využívania digitálnych technológií vo výchove a vzdelávaní (digitálna škola).

Obsahy a spôsobilosti sú vzhľadom na „prostredie“ digitálnych technológií obsiahnuté prakticky vo všetkých vzdelávacích oblastiach. Základná informačná a dátová gramotnosť sa, samozrejme, rozvíja najmä v predmete informatika. 

Príkladmi prepojenia v iných vzdelávacích oblastiach môžu byť napríklad tvorba digitálneho obsahu ako práca s dátami a vytvorenie grafov vo VO Človek a príroda, témy bezpečného správania v digitálnom prostredí vo VO Človek a spoločnosť, využitie digitálnych nástrojov na tvorbu umeleckých diel (Umenie a kultúra) či v komunikácii (Jazyk a komunikácia). V neposlednom rade sa mení aj trh práce, preto je digitálna gramotnosť kľúčovou aj pre VO Človek a svet práce.

Ilustračný obrázok - žiaci pracujúci na počítačoch

PODPORNÉ MATERIÁLY

DOKUMENTY A NÁSTROJE

Európsky rámec digitálnych kompetencií pedagógov (DigCompEdu) je určený najmä pre riaditeľov, školských digitálnych koordinátorov, učiteľov informatiky alebo pedagogických zamestnancov, ktorých zaujíma oblasť digitalizácie a digitálnych kompetencií. Je užitočný pri plánovaní vízie školy a úvahách o aktuálnej a želanej úrovni digitálnych kompetencií zamestnancov školy. Takisto pri tvorbe plánov profesijného rozvoja pedagógov.

Na sebareflexiu v oblasti digitálnej klímy školy je možné použiť nástroj SELFIE a pri digitálnych kompetenciách pedagógov SELFIE for Teachers. Oba nástroje sú dostupné v slovenskom jazyku.

PROGRAMY VZDELÁVANIA

  • Základné informácie o DiTEdu (odkaz)
  • Odborné podujatia (odkaz)
  • Metodické dni (odkaz)
  • Programy inovačného vzdelávania (odkaz)
  • Digitálna transformácia vzdelávania a školy (odkaz)
  • Školský digitálny koordinátor (odkaz)

PRÍSPEVKY K DIGITÁLNEJ GRAMOTNOSTI

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých




    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?