Našli ste na stránke nejakú chybu? Dajte nám o nej vedieť.
V rámci štátneho vzdelávacieho programu (2023) je digitálna gramotnosť vymedzená ako samostatná prierezová gramotnosť. Cieľom výchovy a vzdelávania na základnej škole je u žiakov rozvinúť digitálnu gramotnosť tak, aby boli na konci 3. cyklu schopní:
Digitálna gramotnosť je v ŠVP detailnejšie vymedzená v troch rámcoch – postojovom, obsahovom a procesuálnom:
Vymedzené spôsobilosti sa rozvíjajú v komponentoch:
Digitálna gramotnosť a jej komponenty vychádzajú z Európskeho rámca digitálnych kompetencií pre občanov (DigComp 2.2), ktorý ponúka konkrétne návody na upravenie očakávaných spôsobilostí žiakov na úroveň základnej školy.
Dôležitosť digitálnej gramotnosti reflektuje štátny vzdelávací program už vo svojej úvodnej časti, kde je uvedené, že vzdelávanie pre 21. storočie sa má vyznačovať podporovaním efektívneho a bezpečného využívania digitálnych technológií vo výchove a vzdelávaní (digitálna škola).
Obsahy a spôsobilosti sú vzhľadom na „prostredie“ digitálnych technológií obsiahnuté prakticky vo všetkých vzdelávacích oblastiach. Základná informačná a dátová gramotnosť sa, samozrejme, rozvíja najmä v predmete informatika.
Príkladmi prepojenia v iných vzdelávacích oblastiach môžu byť napríklad tvorba digitálneho obsahu ako práca s dátami a vytvorenie grafov vo VO Človek a príroda, témy bezpečného správania v digitálnom prostredí vo VO Človek a spoločnosť, využitie digitálnych nástrojov na tvorbu umeleckých diel (Umenie a kultúra) či v komunikácii (Jazyk a komunikácia). V neposlednom rade sa mení aj trh práce, preto je digitálna gramotnosť kľúčovou aj pre VO Človek a svet práce.
Európsky rámec digitálnych kompetencií pedagógov (DigCompEdu) je určený najmä pre riaditeľov, školských digitálnych koordinátorov, učiteľov informatiky alebo pedagogických zamestnancov, ktorých zaujíma oblasť digitalizácie a digitálnych kompetencií. Je užitočný pri plánovaní vízie školy a úvahách o aktuálnej a želanej úrovni digitálnych kompetencií zamestnancov školy. Takisto pri tvorbe plánov profesijného rozvoja pedagógov.
Na sebareflexiu v oblasti digitálnej klímy školy je možné použiť nástroj SELFIE a pri digitálnych kompetenciách pedagógov SELFIE for Teachers. Oba nástroje sú dostupné v slovenskom jazyku.
Vzdelávanie je zamerané na využitie kritického myslenia, neurodidaktiky a prostriedkov učenia sa pri riešení bezpečnosti
v digitálnom priestore. Účastník získa inšpirácie a zručnosti
pri navrhovaní a realizácii postupov konštruktívnej komunikácie
a argumentácie. Absolvent vie uplatniť najnovšie poznatky
a skúsenosti z oblasti bezpečnosti v digitálnom priestore pri plánovaní aktivít v školskej praxi (odkaz).
Vzdelávanie umožňuje účastníkovi získať prehľad dostupného softvéru pre úpravu audio a video súborov pre potreby vlastnej pedagogickej praxe. Počas vzdelávania sa účastník naučí vytvárať a publikovať edukačné videá a podcasty, správne zvoliť primerané multimediálne pomôcky, digitálne zdroje a učebné materiály pre podporu edukácie detí a žiakov. Súčasťou je aj oblasť efektívnej implementácie cloudových služieb na podporu aktívneho učenia sa žiakov. Účastník počas vzdelávania vytvorí vlastný edukačný projekt s využitím videí a nahrávok (odkaz).
Program inovačného vzdelávania je zameraný na spracovanie digitálnych edukačných obsahov (DEO) zverejnených na portáli VIKI. Absolvent po oboznámení sa s portálom získa kompetencie didakticky spracovať DEO na podmienky výchovno-vzdelávacieho procesu, projektovať vyučovacie hodiny a reflektovať využitie DEO vo vzdelávaní z pohľadu učiteľa aj žiaka (odkaz).
Program prezentuje učiteľom nástroje na tvorivé rozvíjanie ich digitálnych kompetencií vo výučbe. Účastník programu vzdelávania spozná portál VIKI ako nástroj z pohľadu potrieb učiteľa, analyzuje existujúce učebné zdroje portálu VIKI využiteľné vo vyučovacom procese a naučí sa tvoriť kolekcie a publikovať na portáli VIKI vlastné digitálne edukačné materiály využiteľné vo zvolenom aprobačnom predmete.
Našli ste na stránke nejakú chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Zmeny pre lepšie vzdelanie prebiehajú v súlade so schváleným Plánom obnovy a odolnosti.
Ministerstvo zároveň dbá na ochranu finančných záujmov EÚ a bojuje proti podvodom, korupcii, konfliktu záujmov a dvojitého financovania a bude vykonávať kontroly so zameraním na tieto najzávažnejšie nezrovnalosti.
Súbory cookie sú veľmi malé textové súbory, ktoré sa ukladajú do vášho počítača pri návšteve webovej stránky. Súbory cookie používame na rôzne účely a na zlepšenie vášho online zážitku z našej webovej stránky (napríklad na zapamätanie prihlasovacích údajov vášho účtu).
Môžete zmeniť svoje predvoľby a odmietnuť určité typy súborov cookie, ktoré sa majú ukladať vo vašom počítači pri prehliadaní našich webových stránok. Môžete tiež odstrániť všetky súbory cookie, ktoré sú už uložené vo vašom počítači, ale nezabudnite, že vymazanie súborov cookie vám môže zabrániť v používaní častí našej webovej stránky.
Cookie | Dĺžka trvania | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |