Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
V rámci štátneho vzdelávacieho programu (2023) je digitálna gramotnosť vymedzená ako samostatná prierezová gramotnosť. Cieľom výchovy a vzdelávania na základnej škole je u žiakov rozvinúť digitálnu gramotnosť tak, aby boli na konci 3. cyklu schopní:
Digitálna gramotnosť je v ŠVP detailnejšie vymedzená v troch rámcoch – postojovom, obsahovom a procesuálnom:
Vymedzené spôsobilosti sa rozvíjajú v komponentoch:
Digitálna gramotnosť a jej komponenty vychádzajú z Európskeho rámca digitálnych kompetencií pre občanov (DigComp 2.2), ktorý ponúka konkrétne návody na upravenie očakávaných spôsobilostí žiakov na úroveň základnej školy.
Dôležitosť digitálnej gramotnosti reflektuje štátny vzdelávací program už vo svojej úvodnej časti, kde je uvedené, že vzdelávanie pre 21. storočie sa má vyznačovať podporovaním efektívneho a bezpečného využívania digitálnych technológií vo výchove a vzdelávaní (digitálna škola).
Obsahy a spôsobilosti sú vzhľadom na „prostredie“ digitálnych technológií obsiahnuté prakticky vo všetkých vzdelávacích oblastiach. Základná informačná a dátová gramotnosť sa, samozrejme, rozvíja najmä v predmete informatika.
Príkladmi prepojenia v iných vzdelávacích oblastiach môžu byť napríklad tvorba digitálneho obsahu ako práca s dátami a vytvorenie grafov vo VO Človek a príroda, témy bezpečného správania v digitálnom prostredí vo VO Človek a spoločnosť, využitie digitálnych nástrojov na tvorbu umeleckých diel (Umenie a kultúra) či v komunikácii (Jazyk a komunikácia). V neposlednom rade sa mení aj trh práce, preto je digitálna gramotnosť kľúčovou aj pre VO Človek a svet práce.
Európsky rámec digitálnych kompetencií pedagógov (DigCompEdu) je určený najmä pre riaditeľov, školských digitálnych koordinátorov, učiteľov informatiky alebo pedagogických zamestnancov, ktorých zaujíma oblasť digitalizácie a digitálnych kompetencií. Je užitočný pri plánovaní vízie školy a úvahách o aktuálnej a želanej úrovni digitálnych kompetencií zamestnancov školy. Takisto pri tvorbe plánov profesijného rozvoja pedagógov.
Na sebareflexiu v oblasti digitálnej klímy školy je možné použiť nástroj SELFIE a pri digitálnych kompetenciách pedagógov SELFIE for Teachers. Oba nástroje sú dostupné v slovenskom jazyku.
Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
Zmeny pre lepšie vzdelanie prebiehajú v súlade so schváleným Plánom obnovy a odolnosti.
Ministerstvo zároveň dbá na ochranu finančných záujmov EÚ a bojuje proti podvodom, korupcii, konfliktu záujmov a dvojitého financovania a bude vykonávať kontroly so zameraním na tieto najzávažnejšie nezrovnalosti.