Wellbeing v škole – ako na pozitívny prístup k učeniu i k životu

Voľne dostupná publikácia českej organizácie Partnerství pro vzdělávání 2030+ ponúka nástroje na podporu osobného well-beingu pedagogických a odborných zamestnancov pracujúcich v školách. Učiteľská profesia je naplňujúca, ale zároveň veľmi náročná, a preto musí byť vedomá starostlivosť o osobný well-being ako prevencia syndrómu vyhorenia jej neoddeliteľnou súčasťou. 

Dobrý pedagóg myslí na seba a dbá na napĺňanie vlastných potrieb. Nie je to niečo, čo by sme mali vnímať ako sebectvo, práve naopak. S wellbeingom (infografika) je to rovnaké ako s kyslíkovou maskou v lietadle, najprv si ju musí nasadiť dospelý a až potom ju môže nasadiť deťom.

Učiteľ alebo učiteľka, ktorých wellbeing je ohrozený, nemajú potrebné zdroje na podporu svojich žiakov a žiačiek. Autori publikácie Wellbeing ve škole ju pripravili tak, aby vám pomohla zistiť, ako to s wellbeingom máte teraz, na ktoré jeho oblasti by ste sa chceli do budúcnosti viac zamerať a aké konkrétne opatrenia k tomu môžete využiť. 

Niektoré odporúčané opatrenia vám budú bližšie než iné. Vyberajte také, o ktorých si myslíte, že vám osobne môžu priniesť zmenu k lepšiemu. Wellbeing vyučujúcich ovplyvňuje celý rad faktorov, pričom na niektoré majú len obmedzený vplyv. Publikácia sa preto zameriava len na tie faktory, ktoré učitelia a učiteľky svojimi osobnými rozhodnutiami ovplyvniť môžu.

Publikácia je interaktívna a vedie čitateľov k zamysleniu, hľadaniu postupov, vyzýva ich k nastaveniu mechanizmov, ako sa starať o seba, ako pestovať svoj wellbeing. Obsahuje množstvo praktických nástrojov – kontrolné zoznamy, sebahodnotiace škály alebo rozvojové úlohy. Je vhodné, ak sa do nej začíta aj viacero pedagógov spoločne. Zdieľanie nápadov a plánov, ktoré čítanie vyvolá, môže byť ďalším krokom k posilňovaniu ich wellbeingu (zdroj).

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku