CUDZIE JAZYKY
CHARAKTERISTIKA PODOBLASTI
Vzdelávaciu podoblasť Jazyk a komunikácia – cudzie jazyky tvoria vyučovacie predmety: anglický, francúzsky, nemecký, ruský, španielsky a taliansky jazyk.
Počas prvého a druhého cyklu sa vyučuje prvý cudzí jazyk. V treťom cykle sa vyučuje prvý a druhý cudzí jazyk v súlade s rámcovými učebnými plánmi.
Pri vyučovaní a učení sa cudzích jazykov sa uplatňuje model vzdelávania podľa komunikačných úrovní, ktorý vychádza z dokumentov Rady Európy s názvom Spoločný európsky referenčný rámec pre jazyky (2017, ďalej aj ako Rámec) a doplňujúceho vydania k Spoločnému európskemu referenčnému rámcu pre jazyky (2022). Všeobecná charakteristika a obsah komunikačných úrovní boli citlivo prispôsobené podmienkam edukačného kontextu na Slovensku a vývinovo-psychologickým osobitostiam žiakov mladšieho a staršieho školského veku.
Osvojovanie si cudzieho jazyka má veľký význam pre komplexný rozvoj žiakov a ich ďalšie vzdelávanie. Pri rozvíjaní cudzojazyčnej komunikácie sa prehlbuje schopnosť žiakov porozumieť vlastnej a cudzej kultúre, čo vytvára predpoklady pre ich flexibilitu a otvorenosť svetu. Žiaci sa učia predchádzať vytváraniu stereotypov pri vnímaní iných kultúr, prípadne ich odbúravaniu a byť otvorení kultúrnej a etnickej rôznorodosti.
Vzdelávacia podoblasť je zameraná prakticky a zdôrazňuje využívanie cudzích jazykov v kontexte každodenných situácií blízkych životu žiakov. Vo vyučovaní sa uplatňuje prístup zameraný na žiaka, v ktorom je výučba prispôsobovaná potrebám žiakov a rešpektujú sa ich vývinové a individuálne osobitosti. Prístup k učeniu sa jazykov a štruktúra vzdelávacích štandardov sú založené na princípoch činnostne zameraného prístupu definovaného v Rámci. Činnostne zameraný prístup považuje žiakov za aktívnych účastníkov procesu učenia sa a používateľov jazyka. Teda žiaci nie sú pasívnymi prijímateľmi informácií, ale osvojujú si jazyk vykonávaním zmysluplných úloh, ktoré reflektujú ich reálny život. Novozískavané vedomosti sa prepájajú s predchádzajúcimi a zároveň s poznatkami z iných predmetov. Žiaci sú vedení k tomu, aby vedeli kriticky hodnotiť svoj pokrok, prijímať spätnú väzbu a vytvárať si základy efektívnych stratégií učenia sa. Cudzojazyčná výučba je usmerňovaná tak, aby žiaci dokázali úspešne komunikovať v cieľovom jazyku a realizovať svoj komunikačný zámer v každodenných situáciách. Na uskutočnenie tohto zámeru sa žiaci zapájajú do komunikačných jazykových činností (recepcia, produkcia, interakcia) a využívajú vhodné stratégie, aby ich komunikácia bola primeraná danej situácii a stanovenej úrovni ovládania cudzieho jazyka.
Vzdelávacia podoblasť – cudzie jazyky, v súlade s ostatnými predmetmi vo vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia, obsahuje tri základné zložky: recepciu, produkciu a interakciu. Tieto sú navzájom úzko prepojené a vytvárajú jeden komponent pod názvom Komunikačné jazykové činnosti.
RÁMCOVÝ UČEBNÝ PLÁN
- V základnom vzdelávaní sa podľa výberu žiaka a možností školy vo vyučovacom predmete cudzí jazyk vyučujú tieto cudzie jazyky: anglický jazyk, francúzsky jazyk, nemecký jazyk, ruský jazyk, španielsky jazyk, taliansky jazyk. Zvolený jazyk žiak navštevuje od 1. cyklu bez možnosti zmeny.
- Škola je povinná z rámca voliteľných (disponibilných) hodín ponúknuť žiakom 7. – 9. ročníka ako druhý cudzí jazyk jeden z jazykov: anglický jazyk, francúzsky jazyk, nemecký jazyk, ruský jazyk, španielsky jazyk, taliansky jazyk podľa možností školy a záujmu žiakov celkovo najmenej šesť vyučovacích hodín týždenne v 7. – 9. ročníku. Takto zvolený druhý jazyk žiak navštevuje od 7. do 9. ročníka bez možnosti zmeny, ak riaditeľ školy z vážnych dôvodov nerozhodne inak.
- Ak žiak ponuku školy na vyučovanie druhého cudzieho jazyka nevyužije, zaradí ho škola na iný vyučovací predmet, na ktorý využije šesť hodín z disponibilných hodín pre 3. cyklus. Toto nie je možné uplatniť, ak si žiak nevybral anglický jazyk ako prvý cudzí jazyk. V takom prípade si ho musí v 7. – 9. ročníku vybrať ako druhý cudzí jazyk, a to celkovo najmenej šesť vyučovacích hodín týždenne v 7. – 9. ročníku, ktoré mu je škola povinná z rámca disponibilných hodín zabezpečiť.
Rámcový učebný plán pre základné školy s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny je v ŠVP dostupný na str. 18. Rámcový učebný plán pre základné školy s vyučovaním jazyka národnostnej menšiny nájdete na str. 22.
VZDELÁVACIE ŠTANDARDY
Konsolidované znenie vzdelávacích štandardov pre vzdelávaciu oblasť podľa Dodatku č.1.
Príloha č. 1 k Dodatku č. 1 k Štátnemu vzdelávaciemu programu pre základné vzdelávanie
PODPORNÉ MATERIÁLY
VIDEOTUTORIÁL
K VYUČOVACIEMU PREDMETU
Videotutoriál stručne predstavuje vyučovací predmet cudzí jazyk. Vysvetľuje ako čítať vzdelávacie štandardy, pomáha lepšie porozumieť rámcovému učebnému plánu pri tvorbe učebného plánu školy a načrtáva postup tvorby učebných osnov pre 1. vzdelávací cyklus.
WEBINÁR
K VYUČOVACIEMU
PREDMETU
PROGRAMY INOVAČNÉHO VZDELÁVANIA
Škola pre 21. storočie – zmeny vo vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia, cudzie jazyky
Program vzdelávania je zameraný na podporu pedagogických zamestnancov pri implementácii zmien vo vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia, podoblasť cudzie jazyky v súlade so ŠVP pre základné vzdelávanie.
Kľúčovým prvkom programu je oboznámenie sa so zmenami vo vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia, podoblasť cudzie jazyky, spôsobom štrukturácie a gradovania vzdelávacieho obsahu v komponentoch 1. a 2. vzdelávacieho cyklu. Súčasťou programu je zoznámenie sa s aktuálnymi poznatkami a odporúčaniami z oblasti neuropedagogiky, neurodidaktiky a psychodidaktiky. Program prezentuje postupy a stratégie vzdelávania s princípmi aktivizácie žiakov počas vyučovacieho procesu, spôsoby a formy hodnotenia s možnosťou ich aplikácie, ako aj vhodné využitie digitálnych technológií. Dôraz je kladený na rozvíjanie autonómnosti žiakov, vytváranie efektívnych stratégií učenia sa, rozvíjanie cudzojazyčnej komunikačnej kompetencie rešpektujúc individuálne a vývinové osobitosti (odkaz).
Stratégie a techniky rozvoja komunikačných jazykových zručností vo vyučovaní cudzích jazykov
Program vychádza z činnostne zameraného prístupu vo vyučovaní cudzích jazykov podľa komunikačných úrovní, ponúka priestor na hľadanie a implementáciu moderných trendov vo vyučovaní a učení sa cudzích jazykov. Účastníci vzdelávania v ponúkanom programe si inovujú svoje poznatky a zručnosti v rozvoji všetkých komunikačných jazykových činností, rozšíria si svoje vedomosti o aktuálne trendy v uplatňovaní stratégií na rozvoj všetkých komponentov komunikačných jazykových kompetencií a aplikujú ich precvičovanie v kontexte reálnych komunikačných situácií. Súčasťou vzdelávania sú námety na hodnotenie efektívnosti používaných stratégií a techník, reflektovanie a autoevalváciu vlastného vyučovania a výmena skúseností s vyučujúcimi iných jazykov (odkaz).





