Dátum zápisu: 23.5.2025
Doba zápisu: 5 rokov
Trnava v pohybe je inovatívny program zameraný na rozvoj pohybových schopností žiakov základných a stredných škôl prostredníctvom diagnostiky, moderných testovacích nástrojov a edukačného systému RAMPAGE. Prepája zdravý životný štýl, podporu športových talentov a edukáciu učiteľov. Vďaka výsledkom testovania umožňuje cielene pracovať so žiakmi so zníženou zdatnosťou či rizikom obezity a zlepšuje kvalitu telesnej výchovy.
Názov: Mesto Trnava
Sídlo: Moysesova 1 Trnava 91771
Identifikačné číslo organizácie (IČO): 313114
Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Eva Nemčovská
Druh inovácie
inovatívne preventívne a rozvojové programy
Stupeň vzdelania
základné vzdelanie, stredné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadenia
základná škola (2. a 3. cyklus), gymnázium, stredná odborná škola, stredná športová škola
Oblasť vzdelávania
Zdravie a pohyb
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí
Inovácia je určená pre žiakov základných a stredných, pričom dôraz je kladený najmä na žiakov 5. až 9. ročníka, kde prebieha rozšírená výučba telesnej výchovy. Program je navrhnutý tak, aby zohľadňoval vekové a vývinové špecifiká detí – vrátane rastového špurtu, rozdielov medzi pohlaviami a úrovní pohybovej zdatnosti.
Zámerom je do budúcna program rozšíriť aj do iných miest a regiónov, pričom metodika a postupy sú flexibilne nastaviteľné podľa vekovej skupiny.
Trnava v pohybe je dlhodobý mestský program zameraný na zvýšenie kvality a atraktivity vyučovania telesnej výchovy na základných školách v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta Trnava a na stredných školách v pôsobnosti TTSK. Využíva moderné metódy diagnostiky pohybových schopností a telesnej kompozície žiakov s cieľom podporiť zdravý životný štýl a pohybové návyky detí.
Inovácia je založená na princípe objektivizácie telesnej zdatnosti žiakov pomocou pravidelných diagnostických meraní (žiaci zahrnutí v programe okrem každoročného antropometrického merania podstupujú aj rozšírené merania o percento tuku, hmotnosť kostrového svalstva, množstvo vody v tele, množstvo proteínov, minerálnych látok a telesnej rovnováhy so segmentálnou analýzou svaloviny a tuku). Súčasťou merania je aj testovanie pohybových a kognitívnych schopností detí (sila hornej a dolnej časti tela, vytrvalosť, koordinácia, zmeny smeru a reakcie). Inovácia spája moderné technológie s pedagogickým vedením a športovou odbornou podporou.
Zlepšuje kvalitu vyučovania telesnej výchovy pomocou metodiky RAMPAGE, ktorá štrukturuje hodiny do fáz (zahriatie, aktivácia, mobilizácia, hlavná činnosť, hra a spätná väzba). Program cieli na prevenciu zdravotných rizík, podporu športového nadania a zvýšenie fyzickej gramotnosti detí a mládeže.
Hlavným cieľom je:
Ad 1: Našou prioritou je zvyšovanie pohybovej aktivity a celkovej fyzickej zdatnosti žiakov, pričom sa zameriavame na rozvoj pohybovej gramotnosti, podporu zdravia a motiváciu k aktívnemu životnému štýlu. Tento cieľ napĺňame systematickým prístupom v rámci telesnej výchovy i mimo nej.
Zvýšili sme počet hodín telesnej výchovy a zároveň skvalitnili tréningový proces. V edukačnom procese máme zostavený tréningový plán na celý školský rok, ktorý realizujeme v dvoch blokoch po osem tréningových jednotiek, a to vo vybraných ročníkoch – konkrétne od 5. do 8. ročníka. Na hodinách sa priamo zapájajú kvalifikovaní a vyškolení tréneri, ktorí aplikujú moderné metodické prístupy vrátane RAMPAGE metodiky.
Tréningový program je zameraný na rozvoj základných pohybových kompetencií. Žiaci sa učia správnu techniku základných pohybov, ako sú drep, výpad, ťahové a tlakové mechaniky, akcelerácia, deakcelerácia, zmeny smeru, koordinácia, skoky, dopady a pohybová agilita. Významnou súčasťou procesu je aj pravidelné testovanie a poskytovanie spätnej väzby, ktorá slúži ako nástroj motivácie a sledovania pokroku.
Ad 2: Jedným z našich hlavných cieľov je včasná identifikácia športových talentov, ako aj detí z rizikových skupín – najmä tých s nadváhou, obezitou alebo nízkou fyzickou zdatnosťou. Na tento účel využívame moderný diagnostický systém, ktorý pozostáva z viacerých špecializovaných prístrojov, vďaka ktorým dokážeme získať komplexný obraz o pohybových a fyziologických predpokladoch žiakov.
Používame moderné prístroje ako:
Na základe týchto nameraných parametrov vieme identifikovať pohybovo nadané deti. V prípade pozitívneho výsledku kontaktujeme rodičov a citlivo im komunikujeme informáciu, že ich dieťa má výnimočné pohybové predpoklady. Naším cieľom je podporiť rozvoj týchto schopností v súlade s individuálnymi záujmami a možnosťami dieťaťa.
Na druhej strane, ak výsledky poukazujú na rizikové faktory ako nízka fyzická zdatnosť či nadváha, komunikujeme s rodičmi, aby k interpretácii pristupovali veľmi citlivo, s ohľadom na vek, mentálnu úroveň a emočné potreby dieťaťa. Naším zámerom nie je hodnotiť, ale motivovať a poskytovať podporu tam, kde je to potrebné.
Pre lepšie vyhodnotenie údajov porovnávame výsledky nielen v rámci tried, ale aj medzi školami, čo nám umožňuje získať širší obraz o úrovni pohybových schopností v populácii detí.
Ad 3: Podpora zdravých návykov prostredníctvom edukácie pedagógov patrí medzi dôležité súčasti nášho prístupu k zlepšovaniu celkového životného štýlu žiakov. Kľúčovú úlohu v tomto procese zohrávajú pedagógovia telesnej výchovy, ktorí sú síce odborne spôsobilí, no zároveň sa aktívne zapájajú do kontinuálneho odborného vzdelávania. Práve celoživotné vzdelávanie vnímame ako jeden z pilierov našej stratégie.
Edukácia sa zameriava na viaceré oblasti, ktoré súvisia so zdravým životným štýlom – najmä výživu, kvalitný spánok, primeranú pohybovú aktivitu a informované používanie výživových doplnkov (suplementov). Učitelia sa oboznamujú aj s modernými postupmi a inovatívnymi metódami, ktoré následne aplikujú vo výučbe telesnej výchovy a v práci so žiakmi.
Súčasťou edukačného procesu sú aj odborné prednášky, diskusie s expertmi a dostupné edukačné materiály, ktoré slúžia ako podpora pri zavádzaní zdravých návykov do každodennej praxe. Takto pripravení pedagógovia dokážu efektívnejšie ovplyvňovať postoje žiakov a viesť ich k zodpovednému prístupu k vlastnému zdraviu.
Ad 4: Skvalitnenie výučby telesnej výchovy je jedným z našich prioritných cieľov, ktorý napĺňame kombináciou odborného personálneho zabezpečenia, modernizácie výučby a zlepšovania materiálno-technických podmienok.
Na hodinách telesnej výchovy je prítomný erudovaný kondičný tréner, ktorý sa aktívne podieľa na plánovaní aj realizácii pohybových aktivít. Vyučovanie zároveň prebieha za účasti zvýšeného počtu pedagógov, čo nám umožňuje efektívnejšie rozdeliť žiakov do skupín, individuálne sa im venovať a lepšie organizovať obsah hodín. Výsledkom je vyššia kvalita výučby, lepšia spätná väzba a viac priestoru pre precízne vedenie pohybu.
Pedagógovia sa zároveň zúčastňujú pravidelných školení a metodických workshopov, kde získavajú nové poznatky a prístupy na obohatenie výučby. Dôležitou súčasťou je aj metodická podpora učiteľov, vďaka ktorej sa moderné postupy dostávajú priamo do praxe.
K výraznému zlepšeniu prispela aj investícia školy do moderného športového vybavenia. Žiaci majú k dispozícii pomôcky na implementáciu nových cvičebných metód a funkčného tréningu – napríklad TRX závesné systémy, expandery, plyoboxy a medicinbaly. Tieto nástroje zvyšujú variabilitu tréningu, zlepšujú motorické schopnosti a umožňujú uplatniť inovatívne princípy pri práci s rôznorodými skupinami detí.
Takto koncipovaný systém umožňuje vytvárať atraktívne a efektívne hodiny telesnej výchovy, ktoré zodpovedajú súčasným potrebám žiakov a podporujú ich dlhodobý vzťah k pohybu.
Ad 5: V rámci skvalitňovania výučby a dlhodobého rozvoja pedagogických kapacít sa zameriavame na posilňovanie profesijných kompetencií učiteľov a systematické zvyšovanie ich kvalifikácie. Tento proces je neoddeliteľnou súčasťou našej vízie moderného a efektívneho školského prostredia.
Kľúčovým prvkom je zvýšenie odbornosti v oblasti silového tréningu, ktorý, hoci nie je výslovne zakotvený vo všeobecnom Štátnom vzdelávacom programe (ŠVP), má v praxi mimoriadny význam pre rozvoj pohybových schopností žiakov. Učitelia sa učia, ako bezpečne a efektívne aplikovať princípy silového tréningu v školskom prostredí, čím sa zvyšuje kvalita pohybových aktivít aj ich pedagogická istota.
Dôležitou oblasťou je aj diagnostika a práca s výstupmi z testovania. Pedagógovia sú školení v práci so špecializovanými meracími zariadeniami, rozumejú účelu jednotlivých testov a dokážu výsledky správne interpretovať a použiť na ďalšie plánovanie pohybových aktivít.
Podporujeme aj rozvoj v oblasti dátovej analýzy, spätnej väzby a metodického vedenia hodín, najmä podľa princípov RAMPAGE metodiky. Učitelia získavajú praktické zručnosti, ako prepájať výsledky diagnostiky s konkrétnym obsahom hodín a individuálnymi potrebami žiakov.
Na podporu vzdelávania využívame rôzne formy podpory vrátane videotéky, metodických príručiek (handbook) a manuálov, ktoré slúžia ako opora v každodennej pedagogickej práci a zároveň umožňujú štandardizovať prístup k moderným postupom.
Týmto spôsobom budujeme odborné zázemie a sebadôveru učiteľov, čo má priamy dopad na kvalitu výučby a pohybového rozvoja žiakov.
Ad 6: Jedným z dôležitých cieľov projektu je vytvoriť podmienky pre jeho implementáciu aj v iných regiónoch Slovenska. Naším zámerom je, aby sa úspešný model rozvoja pohybovej gramotnosti a zdravého životného štýlu detí, overený v Trnave, stal inšpiráciou a funkčným rámcom aj pre ďalšie mestá a obce.
V súčasnosti pripravujeme implementačný balík, ktorý bude obsahovať všetky nevyhnutné komponenty na zavedenie programu v novom prostredí. Tento balík zahŕňa:
Dôležitou súčasťou je aj metodická podpora zo strany Trnavy a FTVŠ UK, ktorá zabezpečuje kvalitu pri prenose know-how a pomáha novým zapojeným školám alebo mestám úspešne adaptovať projekt v ich podmienkach.
Súčasne už prebiehajú odborné semináre a inovačné vzdelávanie, ktoré sú akreditované a slúžia na zvyšovanie kvalifikácie pedagógov telesnej výchovy. Tieto vzdelávacie aktivity nielenže posilňujú kompetencie účastníkov, ale zároveň šíria princípy nášho programu ďalej – vďaka nim sa rozširuje komunita odborníkov pripravených pracovať podľa moderných a efektívnych štandardov.
Takto budujeme základy pre škálovateľný a udržateľný systém, ktorý môže významne prispieť k zlepšeniu pohybovej kultúry detí a mládeže v celoslovenskom meradle.
Prínosy programu:
a) Motivácia detí k pohybu – hravou formou, so spätnou väzbou aj pre rodičov.
b) Zber údajov slúži ako analytický podklad pre ďalší vývoj ŠVP.
c) Spolupráca s FTVŠ UK.
d) Projekt pripravený na implementáciu v ďalších školách a mestách.
Hlavným prínosom inovatívneho pohybového programu je systematické zlepšovanie telesného zdravia a pohybových schopností detí, a to spôsobom, ktorý je zároveň edukatívny, motivujúci a dlhodobo udržateľný. Program prináša množstvo výhod, ktoré priamo ovplyvňujú vývoj a vedomosti samotných žiakov:
Program týmto spôsobom nielen rozvíja fyzickú zdatnosť, ale aj edukuje deti a ich rodiny, a nepriamo posilňuje ich schopnosť porozumieť svojmu telu a zdraviu, a pripravuje ich na zodpovedný prístup k vlastnému životnému štýlu už od detstva.
Zber dát a odborné analýzy ako nástroj pre dosahovanie cieľov
Systematický zber dát a odborné analýzy sú neoddeliteľnou súčasťou nášho prístupu k zlepšovaniu kvality pohybovej výchovy a zdravého vývinu detí. Nejde o samostatný cieľ, ale o prostriedok, ktorý nám umožňuje riadiť sa objektívnymi údajmi, identifikovať trendy a cielene nastavovať opatrenia.
Vzhľadom na to, že projekt prebieha na všetkých základných školách v meste, máme k dispozícii rozsiahly a porovnateľný súbor údajov. To nám umožňuje analyzovať rozdiely medzi jednotlivými školami, sledovať vývoj podľa veku, pohlavia či miery športovej aktivity mimo školy. Dôležitým ukazovateľom je aj miera obezity a nadváhy, ktorú vieme priebežne monitorovať.
Analýzy využívame napríklad na:
Získané údaje tak slúžia nielen na bezprostredné zlepšenie výučby, ale aj ako strategický nástroj pre kvalitatívne riadenie celého systému pohybovej prípravy detí.
Inovácia je realizovaná na všetkých základných školách v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta Trnava, a vybraných stredných školách v pôsobnosti TTSK.
Dôležité výstupy: štúdia analyzuje údaje získané z meraní telesnej kompozície tela žiakov základných škôl v rokoch 2023 a 2024, pričom celková vzorka zahŕňa 4657 detí. V roku 2023 bolo otestovaných 2042 žiakov (985 dievčat, 1057 chlapcov) a v roku 2024 bolo otestovancýh 2615 žiakov (1200 dievčat, 1415 chlapcov). Celková prevalencia nadváhy bola 10 % a obezity 16 %, pričom u chlapcov sa vyskytovali hodnoty 10 % (nadváha) a 19 % (obezita) oproti 8 % a 14 % u dievčat. Predchádzajúce merania zdôraznili aj význam organizovanej športovej aktivity, keďže deti pravidelne zapojené do športových aktivít vykazovali výrazne nižšie percento nadváhy a obezity (1,97 %) v porovnaní s deťmi bez organizovaného športu (20,99 %). Zistenia podporujú potrebu cielených preventívnych intervencií, najmä zameraných na podporu fyzickej aktivity, a dlhodobého monitorovania trendov telesnej hmotnosti, čo môže prispieť k zlepšeniu verejného zdravia mladého obyvateľstva. Až 26 % detí v Trnave má parametre nadhmotnosti alebo obezity – projekt cielene pracuje na zlepšení tohto trendu.
Prijímanie výsledkov meraní a ochrana psychického zdravia žiakov
V programe kladieme mimoriadny dôraz na ochranu psychického a emočného komfortu žiakov, najmä tých, u ktorých merania poukážu na nadváhu alebo obezitu. Celý proces je nastavený tak, aby predchádzal akémukoľvek stigmatizujúcemu alebo zahanbujúcemu zážitku a podporoval pozitívne sebavnímanie a zdravý vzťah k vlastnému telu.
Citlivá a odborná komunikácia
Prevencia stigmatizácie a pozitívna motivácia
Týmto nastavením zabezpečujeme, aby sa program stal oporou, nie záťažou – a aby žiak, bez ohľadu na svoju aktuálnu telesnú konštitúciu, vnímal pohyb ako niečo prirodzené, radostné a užitočné pre svoje zdravie.
Inovácia rozvíja pohybové, zdravotné a kognitívne kompetencie žiakov a mládeže (sila, vytrvalosť, koordinácia, pozornosť) a profesijné kompetencie pedagogických zamestnancov v oblasti pohybovej gramotnosti a inovácií vo vyučovaní.
Zaradiť ju možno priamo do hodín telesnej výchovy ako súčasť pravidelného vyučovania (napr. formou povinne voliteľného modulu), alebo ako súčasť rozšíreného pohybového vzdelávania. Výsledky testovania slúžia na tvorbu individuálnych edukačných a tréningových plánov.
Inovácia cielene rozvíja tri základné kategórie kompetencií žiakov a mládeže – pohybové, zdravotné a kognitívne. Každá z týchto oblastí je systematicky budovaná prostredníctvom diagnostiky, cielenej výučby a podporujúceho edukačného prostredia, pričom dôraz sa kladie na celostný rozvoj dieťaťa.
1. Pohybové kompetencie
Žiaci sa aktívne zúčastňujú na tréningovom procese, ktorý rozvíja:
Tieto kompetencie sú rozvíjané pod odborným vedením, často v spolupráci s kondičnými trénermi a vyškolenými pedagógmi.
2. Zdravotné kompetencie
Program v sebe integruje zdravotnú prevenciu a edukáciu v oblasti zdravého životného štýlu, čím priamo rozvíja:
Tieto informácie sú komunikované prístupne, často aj prostredníctvom rodičov, ktorým sú poskytované výstupy a konzultácie s odborníkmi.
3. Kognitívne kompetencie
Pohybová aktivita je úzko prepojená aj s rozvojom mentálnych a sociálnych schopností. Program cielene rozvíja:
Tieto kompetencie sa rozvíjajú nenásilne, hravou a motivujúcou formou, v prostredí bezpečnom pre každé dieťa.
Spôsob zavádzania inovácie
Aby škola mohla inováciu „Trnava v pohybe“ implementovať, je potrebné:
1. Zriadiť školský realizačný tím – tvorí ho učiteľ telesnej výchovy a kontaktná osoba pre spoluprácu s mestským koordinátorom programu.
2. Zabezpečiť školenie pedagogických zamestnancov – učitelia telesnej výchovy absolvujú metodické vzdelávanie v oblasti diagnostiky a práce s metodikou RAMPAGE, ktoré vedie vyškolený externý tréner.
3. Zorganizovať technické podmienky na testovanie – škola potrebuje prístup k diagnostickému zariadeniu (napr. InBody, dynamometer, meracie sety), ktoré v našom projekte zabezpečuje zriaďovateľ – Mesto Trnava.
4. Zaradiť inováciu do školského vzdelávacieho programu – ako povinne voliteľný predmet alebo rozšírený rámec hodín telesnej výchovy.
5. Zabezpečiť informovaný súhlas zákonného zástupcu pre potreby spracovania údajov získaných meraním a zabezpečiť kompletné informácie pre zákonných zástupcov vrátane vstupných aj výstupných ukazovateľov. Každý zákonný zástupca má prístup k výsledkom svojho dieťaťa s možnosťou konzultácie.
6. Vyhodnocovať výsledky – výsledky testovania sa spracúvajú odborným tímom, učiteľ následne pracuje s údajmi pri plánovaní výučby.
7. Výsledky budú slúžiť aj ako podklady v štúdii pre Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky o stave súčasnej populácie žiakov.
Obligatórny subjekt: Mesto Trnava ako zriaďovateľ ZŠ, TTSK ako zriaďovateľ SŠ, odborný garant pohybového programu a poskytovateľ tréningovej a technickej podpory.
Podpora pri zavádzaní inovácie v iných mestách
Uvedomujeme si, že pri prenose a adaptácii inovácií do iného mestského prostredia môžu vzniknúť otázky alebo potreba ďalšieho metodického vedenia. Preto vieme poskytnúť aktívnu podporu nasledovateľom projektu, a to najmä v nasledovných oblastiach:
A. Poradenstvo a mentoring
Na základe našich skúseností vieme ponúknuť:
Aj iné mestá si môžu podobnú spoluprácu zabezpečiť napríklad:
B. Zdieľanie skúseností v sieti samospráv
Plánujeme aktívne zdieľať naše poznatky prostredníctvom:
Personálne zabezpečenie
a) Školský koordinátor / Pedagogický zamestnanec – učiteľ telesnej výchovy
b) Externý odborník – tréner so skúsenosťami s diagnostikou pohybových schopností a športovou prípravou detí, schopný zabezpečiť odborné vedenie hodiny
c) Projektový tím mesta Trnava/ TTSK – metodické a technické zabezpečenie
Požiadavky na odbornú spôsobilosť:
a) Ukončené pedagogické vzdelanie so špecializáciou telesná výchova,
b) Absolvovanie kontinuálneho inovačného vzdelávania v oblasti pohybovej gramotnosti (poskytuje Slovenská asociácia športu na školách; Poznatky a trendy FUNKČNÉHO TRÉNINGU spojené s pohybovými HRAMI a testovaním pohybových zručností MOBAK, v podmienkach školskej telesnej a športovej výchovy a mimoškolských aktivitách, https://sass.sk/; https://sass.sk/inovacne-vzdelavanie/garant-a-lektori )
Priestorové zabezpečenie
a) Školské telocvične a športové areály (vonku aj vnútri),
b) Učebne pre vyhodnocovanie výsledkov a analýzu dát,
c) Otvorené športoviská sprístupnené aj mimo vyučovania (víkendy, prázdniny).
Materiálno-technické zabezpečenie
1. Diagnostické zariadenia: InBody 230 alebo ekvivalent, dynamometer, optosenzorický systém Optojump, časomiera na meranie rýchlosti, software na meranie kognitívnych schopností – kognitívny test YES/NO,
2. Technické príslušenstvo: športové pomôcky (hrazda, kužele, švihadlá, prekážky), stopky, tablety pre zaznamenávanie dát,
3. Metodické materiály a videobanky cvičení
Iné požiadavky a kroky
Inovácia nevyžaduje zmenu ŠVP, avšak podporuje ciele a princípy uvedené v §3 a §4 školského zákona.
Inováciu používa
viac ako 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxe
Program „Trnava v pohybe“, aj napriek svojmu relatívne krátkemu trvaniu v školskom prostredí, priniesol niekoľko pozitívnych výsledkov a praktických poznatkov, ktoré vyplynuli z priamej spolupráce so školami.
Zapojenie aj menej aktívnych detí
Pozitívne ohlasy pedagógov
Praktické skúsenosti z realizácie
Pozitíva:
Odporúčania a výzvy:
Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.
Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?
Pošlite nám tip
Získajte pravidelné novinky a inšpirácie priamo do vašej e-mailovej schránky.