SLOVENSKÝ JAZYK A SLOVENSKÁ LITERATÚRA

Ilustračný obrázok - otvorená detská kniha v školskej knižnici

CHARAKTERISTIKA PODOBLASTI

Vzdelávaciu podoblasť Jazyk a komunikácia – vyučovanie slovenského jazyka ako druhého jazyka tvorí vyučovací predmet slovenský jazyk a slovenská literatúra. Vyučuje sa ako povinný predmet v národnostných školách a národnostných triedach, v ktorých je vyučovací jazyk maďarský.

Cieľom vzdelávacej podoblasti je naučiť žiakov komunikovať v slovenskom jazyku, dorozumievať sa v bežných komunikačných situáciách, ako aj v situáciách typických pre školské prostredie, pričom sa kladie dôraz na praktické využitie osvojených spôsobilostí, efektívnu komunikáciu a činnostne zameraný prístup. Činnostne zameraný prístup považuje žiakov za aktívnych účastníkov procesu učenia sa a používateľov jazyka. Žiaci teda nie sú pasívnymi prijímateľmi informácií, ale osvojujú si jazyk vykonávaním zmysluplných úloh, ktoré reflektujú ich reálny život. Novozískavané vedomosti sa prepájajú s predchádzajúcimi a zároveň s poznatkami z iných predmetov. Zdôrazňuje sa uplatňovanie metód a techník vyučovania cudzích jazykov, aktívne a zmysluplné používanie jazyka, pri ktorom sa rozvíja počúvanie s porozumením, hovorenie, čítanie s porozumením a písanie.

Vzdelávacia podoblasť – slovenský jazyk ako druhý jazyk, v súlade s ostatnými predmetmi vo vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia, obsahuje tri základné zložky: recepciu, produkciu a interakciu, ktoré sú komplementárne prepojené a vytvárajú jeden komponent pod názvom Komunikačné jazykové činnosti. Recepcia zahŕňa porozumenie rôznych druhov a žánrov počúvaného a čítaného textu, t. j. získanie, spracovanie a vyhodnotenie informácií. Rozvíja schopnosť žiakov počúvať a čítať  text a  porozumieť mu. Produkcia zahŕňa tvorbu rôznych útvarov/žánrov  hovoreného alebo písaného textu. Rozvíja schopnosť žiakov tvoriť hovorený alebo písaný text a vyjadrovať pritom rozličné  komunikačné  zámery. Interakcia  zahŕňa  aktívnu komunikáciu v ústnej alebo písomnej forme. Zámerom rozvíjania interakcie je efektívna komunikácia myšlienok, pocitov, potrieb a názorov, kladenie otázok a aktívne počúvanie (čítanie). Rozvíja schopnosť žiakov primerane vstupovať do komunikácie a rešpektovať pritom komunikačného partnera.

Obrázok komponentov vzdelávacej podoblasti Jazyk a komunikácia – slovenský jazyk ako druhý jazy
Komponent vzdelávacej podoblasti Jazyk a komunikácia – slovenský jazyk ako druhý jazy

RÁMCOVÝ UČEBNÝ PLÁN

Povinný vyučovací predmet slovenský jazyk a slovenská literatúra sa vyučuje v školách s vyučovacím jazykom maďarským. V tomto vyučovacom predmete sa trieda delí na každej vyučovacej hodine. Skupiny sa napĺňajú do počtu najviac 17, pričom je možné spájať žiakov rôznych tried toho istého ročníka.

Tabuľka s RUP pre základné školy s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny
Rámcový učebný plán pre základné školy s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny

* Konsolidované znenie je doplnené o minimálne učebné výstupy zo vzdelávacích štandardov (MUV).

Ilustračný obrázok - žiačka vyťahuje knihu z police v školskej knižnici

PODPORNÉ MATERIÁLY

SPRIEVODCA ZMENAMI VO VYUČOVANÍ SLOVENSKÉHO JAZYKA A SLOVENSKEJ LITERATÚRY

Sprievodca pomenúva zmeny vo vyučovaní slovenského jazyka a slovenskej literatúry a zároveň vysvetľuje ako pracovať so vzdelávacími štandardmi pri tvorbe učebných osnov.

VIDEOTUTORIÁL
K VYUČOVACIEMU PREDMETU

Videotutoriál stručne predstavuje vyučovací predmet slovenský jazyk a slovenská literatúra. Vysvetľuje ako čítať vzdelávacie štandardy, pomáha lepšie porozumieť rámcovému učebnému plánu pri tvorbe učebného plánu školy a načrtáva postup tvorby učebných osnov pre 1. vzdelávací cyklus.

WEBINÁR K VYUČOVACIEMU
PREDMETU

PRÍSPEVKY K SLOVENSKÉMU JAZYKU A SLOVENSKEJ LITERATÚRE

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku