SOCIÁLNA
A EMOCIONÁLNA GRAMOTNOSŤ

VYMEDZENIE SOCIÁLNEJ A EMOCIONÁLNEJ GRAMOTNOSTI

V rámci štátneho vzdelávacieho programu je sociálna a emocionálna gramotnosť vymedzená ako samostatná prierezová gramotnosť. Cieľom výchovy a vzdelávania na základnej škole je u žiakov rozvinúť sociálnu a emocionálnu gramotnosť tak, aby boli na konci 3. cyklu schopní:

  • prejavovať emocionálnu odolnosť, empatiu a sebauvedomenie,
  • rozvíjať schopnosť spolupracovať, efektívne komunikovať a riešiť konflikty,
  • bezpečným spôsobom prejavovať a regulovať svoje emócie, prejavovať porozumenie a pomáhať iným pri prežívaní ich emócií s prihliadnutím na uvedomenie si vlastných kapacít,
  • plánovať svoju krátkodobú a dlhodobú budúcnosť v súlade so svojím rozvíjateľným potenciálom, potrebami a hranicami, prijímať zodpovedné rozhodnutia, ktoré ovplyvňujú životné smerovanie jednotlivca a jeho blízkeho okolia,
  • vnímať vlastné (emocionálne) prežívanie ako rovnocenné s prežívaním iných,
  • asertívne ale ohľaduplne obhajovať a  dosahovať svoje ciele v komunikácii,
  • efektívne spolupracovať v homogénnych ako aj rozmanitých tímoch, predchádzať konfliktom, reálne konflikty riešiť nenásilnými spôsobmi, 
  • definovať vlastné hodnoty vo vzťahoch a konať zodpovedne rešpektujúc práva a slobody iných,
  • utvárať svoju osobnú integritu a identitu vo vzťahu k hodnotovým princípom, aj k témam intimity a sexuality,
  • analyzovať riziká a príležitosti a prijímať zodpovedné rozhodnutia, ktoré ovplyvňujú osobný život, vzťahy a zdravie,
  • rozlišovať rôzne druhy vzťahov, rôzne prejavy správania v nich, utvárať  ich a s rešpektom k sebe a iným v nich fungovať. 

Sociálna a emocionálna gramotnosť je v štátnom vzdelávacom programe detailnejšie vymedzená v troch rámcoch – postojovom, obsahovom a procesuálnom:

SOCIÁLNA
A EMOCIONÁLNA GRAMOTNOSŤ V ŠVP

Obsahy sociálnej a emocionálnej gramotnosti sú v štátnom vzdelávacom programe vymedzené nielen ako samostatná prierezová gramotnosť, ale sú aj integrované do vzdelávacích štandardov jednotlivých vzdelávacích oblastí vo všetkých vzdelávacích cykloch. 

Najväčší dôraz na sociálnu a emocionálnu gramotnosť je prítomný vo vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť (najmä v eticko-osobnostnom komponente). S obsahmi sociálnej a emocionálnej gramotnosti sa sčasti prekrývajú aj obsahy nadpredmetových konceptov metakognícia a charakter.

PODPORNÉ MATERIÁLY

SPRIEVODCA SOCIÁLNOU
A EMOCIONÁLNOU GRAMOTNOSŤOU

Prečítajte si kapitolu o sociálnej a emocionálnej gramotnosti v sprievodcovi Prierezové gramotnosti (NIVaM, 2025). 

Objasňuje hlavné zásady práce s touto prierezovou gramotnosťou, jej prieniky so vzdelávacími oblasťami a rôzne formy jej ďalšej implementácie – nielen do vyučovania v triedach, ale aj do širšej školskej kultúry.

Súčasťou je aj tabuľka s očakávanými spôsobilosťami a kľúčovými obsahmi sociálnej a emocionálnej gramotnosti pre všetky tri cykly základného vzdelávania.

ODPORÚČANÉ ZDROJE

Príručka MŠVVaM pre vek 6-10 rokov sa zameriava najmä na rozpoznávanie základných emócií, hravé aktivity na zvládanie emócií a budovanie pozitívnej klímy v triede. Základom je vzájomné spoznávanie, budovanie vzťahov a rozvoj základnej sociálnej gramotnosti. Obsahuje tiež aktivity na podporu psychickej odolnosti a hodiny, ktoré môžete opakovane využívať podľa aktuálnych potrieb triedy. 

Príručka MŠVVaM pre vek 11-13 rokov reaguje na potreby žiakov a žiačok v období nástupu adolescencie, ktoré je charakteristické citlivosťou a intenzívnejšími emóciami. Ponúka aktivity na zvládanie náročných emócií, rozvoj spolupráce, upevňovanie väzieb a podporu pozitívneho prístupu k rozmanitosti. Súčasťou sú aj modelové situácie, skupinové aktivity a hodiny na posilnenie psychickej odolnosti, ktoré možno opakovane využívať.

Príručka MŠVVaM pre vek 14-18 rokov reaguje na potreby mladých ľudí v období hľadania identity, hodnôt a životného smerovania. Ponúka aktivity na rozvoj kritického myslenia, sebaregulácie a empatie, ako aj na zvládanie náročných emócií a budovanie zdravých vzťahov. Zameriava sa aj na digitálnu bezpečnosť a duševnú pohodu v online priestore. 

Praktická príručka ministerstva školstva je pomocníkom pre zavedenie a organizáciu ranných kruhov. Je výsledkom spolupráce so školami, občianskymi združeniami a jednotlivcami, ktorí majú bohaté skúsenosti s rannými kruhmi. Príručka obsahuje konkrétne námety pre ranné kruhy na 1. a 2. stupni základnej školy.

Emocionálny kompas je bezplatný program rozvoja sociálnej a emocionálnej gramotnosti. Obsahuje celoročné metodiky na podporu duševného zdravia, láskavých vzťahov a schopnosti sústrediť sa pre všetky ročníky od predškolákov po 9. ročník ZŠ. Aktivity Emocionálneho kompasu využíva už vyše 1300 učiteľov a učiteliek. Emocionálny Kompas podpísal memorandum o spolupráci s MŠVVaM SR, ktorým sa zaväzujeme k spoločnému úsiliu – podporiť dopady kurikulárnej reformy v oblasti sociálnej a emocionálnej gramotnosti a ochrany duševnej pohody v školách.

Publikácia Sprievodca wellbeingom v školskom prostredí od Štátnej školskej inšpekcie prináša cenné informácie a praktické nástroje, ktoré môžu pedagógovia a odborníci využiť na podporu wellbeingu v školách. Publikácia je rozdelená do niekoľkých kľúčových kapitol, ktoré pokrývajú široké spektrum tém týkajúcich sa wellbeingu: wellbeing v škole, aktivity na rozvoj wellbeingu žiakov, wellbeing zamestnancov školy, dotazníky a príklady dobrej praxe.

Publikácia českej organizácie Partnerství pro vzdělávání 2030+ ponúka nástroje na podporu osobného wellbeingu pedagogických a odborných zamestnancov pracujúcich v školách. Učiteľská profesia je naplňujúca, ale zároveň veľmi náročná, a preto musí byť vedomá starostlivosť o osobný wellbeing ako prevencia syndrómu vyhorenia jej neoddeliteľnou súčasťou. 

Príručka Ligy za duševné zdravie obsahuje základné informácie o spôsoboch podpory a prevencie duševného zdravia na školách a zároveň poskytuje rady a odporúčania k tomu, ako postupovať vo viacerých špecifických situáciách.

Pozitívne vzťahy sú základným kameňom zdravej školy a triedy, v ktorej je bezpečné prostredie a dobrá klíma. Kvalita prostredia, klíma triedy a sociálne vzťahy, ktoré sú v triede prítomné, podporujú učenie sa žiakov v triede. Článok od Márie Onuškovej a Marianny Krčmárikovej sa v časopise Pedagogické rozhľady (4/2024) venuje okrem teoretického pohľadu na triedneho učiteľa ako manažéra sociálnych vzťahov v triede aj príkladom konkrétnych aktivít.

Odborná brožúra určená predovšetkým pre pedagogických a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení, ktorí pripravujú a realizujú aktivity zamerané na prevenciu a osobnostný a sociálny rozvoj priamo v prostredí školy s cieľom rozšíriť ich odborné kompetencie v oblasti porozumenia konceptov ako wellbeing a reziliencia ako ústredných tém prevencie a osobnostného a sociálneho rozvoja.

Odborno-metodický text ponúka stručný návod, ako postupovať pri navrhovaní preventívnych aktivít a programov najmä pre potreby primárnej školskej prevencie. Za kľúčové považujeme etické zázemie celého programu, budovanie dôvery a
psychologického bezpečia skupiny, ktoré patria k základným predpokladom kvalitnej
prevencie.

Príručka bola napísaná učiteľom a mentorom Petrom Humayom a vychádza z kontextu a potrieb pedagógov, ktorým veríme bude slúžiť ako “prvá pomoc” pri riešení prevencie a dôsledkov šikany na škole.

Komplexný preventívny program zameraný na predchádzanie poruchám príjmu potravy u žiakov 2. stupňa ZŠ a stredných škôl. Pomáha budovať zdravý vzťah k telu, podporuje kritické myslenie a odhaľuje škodlivé mýty o stravovaní. Využiteľný ako nástroj duševného zdravia a prevencie v školskom prostredí. Program je dostupný online a podporený metodickými materiálmi a evaluáciou.

Metodiky Rešpekt, Rozmanitosť, Rovnosť, Odolnosť (RRRR) boli navrhnuté pre učiteľov základných a stredných škôl s cieľom rozvíjať sociálnu a emocionálnu gramotnosť žiakov a ich pozitívne vzťahy. Obsahujú sadu 8 prehľadných a praktických príručiek, ktoré sú rozdelené podľa ročníkov. Každá oblasť obsahuje aktivity, ktoré vychádzajú zo zážitkovej pedagogiky. Učiteľ má k dispozícii nielen teoretické východiská, vzdelávacie ciele a popis postupu, ale aj zaujímavé tipy a odporúčania pre rozširujúce aktivity či presah mimo školu. Súčasťou sú aj pracovné listy pre žiakov a otázky pre reflexiu aktivít.

Publikácia Čo robiť, keď… (Raabe, 2011) pre riaditeľov škôl, školských psychológov, učiteľov etickej výchovy, triednych učiteľov a vychovávateľov, ktorá pomáha objasňovať a zdôvodňovať problémové správanie, a zároveň ponúka námety a konkrétne aktivity a možnosti práce so žiakmi 2. stupňa ZŠ a žiakmi SŠ pri ich prevencii v rámci školských i mimoškolských aktivít.

Príručka obsahuje sériu odporúčaní, ktoré pomôžu zorientovať sa v téme a dajú námety, ako sa s deťmi rozprávať o sociálnych sieťach tak, aby ste ich lepšie ochránili pred ich rizikami. Obsahuje taktiež konkrétne tipy k jednotlivým sociálnym sieťam.

Publikácia Spolupráca v školskom prostredí od organizácie Človek v ohrození ponúka praktické rady, overené techniky kooperatívneho učenia a inšpirácie z praxe, ktoré môžete využiť na vyučovacích hodinách aj mimo nich.

PROGRAMY INOVAČNÉHO VZDELÁVANIA

Prevencia a eliminácia prejavov násilia a šikanovania žiakov v školách a školských zariadeniach

Program reflektuje systém podporných opatrení vo vzťahu k riešenej oblasti a zároveň sa zameriava na rozvoj vybraných životných zručností PZ a OZ k vyrovnaniu sa s prejavmi rizikového správania detí alebo žiakov. Absolvent bude vedieť rozpoznať a správne identifikovať rôzne prejavy rizikového správania s akcentom na násilie, agresivitu a šikanovanie detí alebo žiakov v školách a školských zariadeniach a naučí sa spracovať návrh stratégie školy/školského zariadenia, triedy/skupiny s využitím metód a postupov zameraných na riešenie rizikového správania v školskom prostredí (odkaz).

Využitie artefiletiky v edukačnom procese materských škôl, základných škôl, stredných škôl a základných umeleckých škôl

Program inovačného vzdelávania poskytne učiteľom inšpirácie na projektovanie vyučovacej jednotky, zameranej na realizáciu zážitkového vzdelávania Metódy artefiletiky umožňujú prepojiť
u žiakov emocionálny a sociálny rozvoj s intelektuálnym rozvojom

Zážitkové metódy podporujú tvorivú činnosť u žiakov, ktorá je reflektovaná prostredníctvom dialógu Absolvent programu vzdelávania získa kompetencie aplikovať zážitkové metódy artefiletiky vo výchovnovzdelávacom procese na vytváranie pozitívnej klímy školských kolektívov a na podporu kooperácie detí a žiakov v skupine (odkaz).

PRÍSPEVKY K SOCIÁLNEJ A EMOCIONÁLNEJ GRAMOTNOSTI

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých


    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?