V rámci štátneho vzdelávacieho programu je sociálna a emocionálna gramotnosť vymedzená ako samostatná prierezová gramotnosť. Cieľom výchovy a vzdelávania na základnej škole je u žiakov rozvinúť sociálnu a emocionálnu gramotnosť tak, aby boli na konci 3. cyklu schopní:
Obsahy sociálnej a emocionálnej gramotnosti sú v štátnom vzdelávacom programe vymedzené nielen ako samostatná prierezová gramotnosť, ale sú aj integrované do vzdelávacích štandardov jednotlivých vzdelávacích oblastí vo všetkých vzdelávacích cykloch.
Najväčší dôraz na sociálnu a emocionálnu gramotnosť je prítomný vo vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť (najmä v eticko-osobnostnom komponente). S obsahmi sociálnej a emocionálnej gramotnosti sa sčasti prekrývajú aj obsahy nadpredmetových konceptov metakognícia a charakter.
Prečítajte si kapitolu o sociálnej a emocionálnej gramotnosti v sprievodcovi Prierezové gramotnosti (NIVaM, 2025).
Objasňuje hlavné zásady práce s touto prierezovou gramotnosťou, jej prieniky so vzdelávacími oblasťami a rôzne formy jej ďalšej implementácie – nielen do vyučovania v triedach, ale aj do širšej školskej kultúry.
Súčasťou je aj tabuľka s očakávanými spôsobilosťami a kľúčovými obsahmi sociálnej a emocionálnej gramotnosti pre všetky tri cykly základného vzdelávania.
Program reflektuje systém podporných opatrení vo vzťahu k riešenej oblasti a zároveň sa zameriava na rozvoj vybraných životných zručností PZ a OZ k vyrovnaniu sa s prejavmi rizikového správania detí alebo žiakov. Absolvent bude vedieť rozpoznať a správne identifikovať rôzne prejavy rizikového správania s akcentom na násilie, agresivitu a šikanovanie detí alebo žiakov v školách a školských zariadeniach a naučí sa spracovať návrh stratégie školy/školského zariadenia, triedy/skupiny s využitím metód a postupov zameraných na riešenie rizikového správania v školskom prostredí (odkaz).
Program inovačného vzdelávania poskytne učiteľom inšpirácie na projektovanie vyučovacej jednotky, zameranej na realizáciu zážitkového vzdelávania Metódy artefiletiky umožňujú prepojiť
u žiakov emocionálny a sociálny rozvoj s intelektuálnym rozvojom
Zážitkové metódy podporujú tvorivú činnosť u žiakov, ktorá je reflektovaná prostredníctvom dialógu Absolvent programu vzdelávania získa kompetencie aplikovať zážitkové metódy artefiletiky vo výchovnovzdelávacom procese na vytváranie pozitívnej klímy školských kolektívov a na podporu kooperácie detí a žiakov v skupine (odkaz).