Grunnlaget – metóda pojmového učenia

Grunnlaget – metóda pojmového učenia pre inkluzívne vzdelávanie

Dátum zápisu: 12.3.2025

Doba zápisu: 5 rokov

Anotácia:

Metóda Grunnlaget je nórska vzdelávacia metóda rozvoja učenia celostným prístupom založenom na postupnom budovaní pojmov a tvorivého rozvoja učenia. Ideálne metóda slúži deťom s ťažkosťami v učení, ale ako prevencia rozvíja výnimočným spôsobom logické a systémové myslenie pri učení. Učí ako vyvádzať systém pojmov a poznatkov v matematike, slovenčine aj v iných predmetoch.

Názov: Inklucentrum-Centrum inkluzívneho vzdelávania

Sídlo: Hattalova 12 Bratislava 83103

IČO: 52565301

Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Anežka Palajová

Webová stránka: inklucentrum.sk/inovacie/grunnlaget/ 

Druh inovácie:

inovatívne formy, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania

Stupeň vzdelania:

predprimárne vzdelanie, základné vzdelanie

Druh školy alebo školského zariadenia:

materská škola, základná škola (1. cyklus, 2. cyklus), školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, diagnostické centrum, reedukačné centrum, centrum poradenstva a prevencie, špecializované centrum poradenstva a prevencie, liečebno-výchovné sanatórium

Oblasť vzdelávania:

Jazyk a komunikácia, Matematika a informatika

Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí:

Metóda pojmového učenia je primárne určená pre predškolské deti a deti v 1. cykle, ale účinne sa dá použiť aj vo vyššom stupni práce so žiakmi v druhom a treťom cykle.

Komplexná metóda rozvoja učenia na základe metódy Grunnlaget je vhodná pre deti v predškolskom veku, žiakov na 1. stupni a žiakov s problémami v učení až do konca 2. cyklu. Metóda je ideálna pre pedagógov, ktorí sú s deťmi v dennom kontakte.

Model nórskeho pedagóga Nyborga – Koncept pojmového učenia vychádza z princípov skúsenosti sprostredkovaného učenia a rozvíja pojmové systémy dôležité na podporu poznávacích (kognitívnych) funkcií. Metóda Grunnlaget (Gunvor Sonnesyn a Morten A. Hem) pomáha budovať slovnú zásobu, aktívne premýšľať o pojmoch a rozvíjať vlastnú schopnosť učiť sa. Adaptovali sme ju do slovenského prostredia spolu s nórskym partnerom v rámci projektu Erasmus+.

Pedagóg pomocou jednoduchých cvičení pomáha deťom zvnútorňovať základné pojmy ako farba, veľkosť, počet či tvar, a pomocou kognitívnych princípov – diskriminácie, asociácie a následne generalizácie – sprevádza deti od konkrétneho k abstraktnému mysleniu. Bez týchto procesov je abstraktné myslenie takmer nemožné. Princípy sprostredkovania pojmov sa výborne aplikujú aj pri práci so staršími žiakmi pri osvojovaní komplexného učiva.

Celý systém učenia popisujeme v rozsiahlej metodike, pričom poskytujeme aj vzdelávanie našich vyškolených expertov v metóde Grunnlaget.

Základné princípy a štruktúra učenia sa jazyka a matematiky v celostnom prístupe sú:

1. Predstava, pojem, pojmové systémy: znalosť podobností a rozdielov medzi kategóriami,

2. Procesy učenia: pocity, jazyk, slová a kategórie,

3. Model PSI: interakcia medzi osobou a situáciou,

4. Analýza, kódovanie a klasifikácia: selektívna asociácia, rozlišovanie a zovšeobecňovanie, objavovanie a slovné vyjadrenie čiastočných podobností, tvary, poloha, celok, časť celku, veľkosti, miesto, zmena, symbol,

5. Analytické kódovanie: viacnásobná abstrakcia

K téme sme, v spolupráci s nórskymi autormi, preložili a adaptovali verejne dostupnú metodiku: Metóda Grunnlaget – model pojmového učenia, autorka: Gunvor Sønnesyn a tiež príručku k výučbe matematiky – Základná desiatková sústava, autorka: Gunvor Sønnesyn.

Vzdelávacia oblasť inovácie je určená najmä pre matematiku a slovenský jazyk v povinnom predprimárnom vzdelávaní, ale najmä v matematike v prvom cykle. Využívať ju je možné, po miernych adaptáciách, aj vo vyšších ročníkoch.

V zariadeniach poradenstva a prevencie, v špeciálnych výchovných zariadeniach je možné metódu využívať aj individuálne aj skupinovo pre deti so ŠVVP pri ich reedukácii a odborných intervenciách najmä pri vývinových poruchách učenia

Spôsob zavádzania inovácie:

Metóda pojmového učenia je inovatívna metóda vzdelávania, ktorá sa zameriava na hlboké porozumenie základných pojmov a ich vzájomných vzťahov. Tento prístup umožňuje žiakom efektívnejšie učiť sa a aplikovať vedomosti v rôznych kontextoch.

Učiteľ získa na vzdelávaní vďaka praktickým ukážkam využitia metódy v rôznych predmetoch vhľad do analýzy a plánovania podpory žiaka alebo skupiny. Metóda sa dá integrovať do existujúcich vzdelávacích programov a podporuje tvorbu nových metodických materiálov.

Učiteľ si zvolí postupné zavádzanie a pravidelne monitoruje na základe spätnej väzby, upravuje a zdokonaľuje uplatnenie metódy.

Zavedením metódy Grunnlaget môže škola dosiahnuť hlbšie porozumenie učiva u žiakov, zvýšiť ich schopnosť aplikovať vedomosti v praxi a podporiť ich kritické myslenie.

Personálne zabezpečenie:

Pre využitie metódy Grunnlaget je potrebné absolvovať 25-hodinové vzdelávanie alebo české akreditované vzdelávanie priamo od nórskych autorov metodiky.

Aktuálne termíny a ceny sú dostupné na:


Metódu primárne odporúčame učiteľom prvého stupňa a učiteľom matematiky, ktorí ju môžu využiť aj v povinnom predprimárnom vzdelávaní učiteľov MŠ. Vyškolenie v metóde je výhodou aj pre odborných zamestnancov, najmä pre špeciálnych pedagógov.

Požiadavky na kompetencie zahŕňajú hlavne zručnosti v oblasti inkluzívneho vzdelávania, ktoré je postavené na hľadaní metód, foriem a prístupov posilňujúcich inkluzívne hodnoty.

Priestorové zabezpečenie

Aplikácia metódy je možná individuálnou formou v rámci reedukácie špeciálnym pedagógom priamo v triede alebo v odbornej miestnosti, alebo skupinovou formou so všetkými deťmi v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu. 

Materiálno-technické zabezpečenie

Nie je potrebné špeciálne učebné či materiálne vybavenie, lebo všetky pomôcky sa dajú ľahko svojpomocne a kreatívne vytvoriť aj so žiakmi. Inklucentrum má aj originál nórsku sadu pomôcok k nahliadnutiu.

Iné požiadavky a kroky:

Prispôsobenie učebných osnov:

  • Integrácia metódy Grunnlaget do existujúcich vzdelávacích programov.
  • Vytvorenie metodických materiálov a pracovných listov.
  • Zabezpečenie súladu so štátnym vzdelávacím programom.
  • Adaptácia spôsobu hodnotenia žiakov v súlade s pojmovým učením.

Inováciu používa:

5 až 10 škôl

Poznatky z aplikačnej praxe:

Zavedením metódy Grunnlaget môže škola dosiahnuť:

  • Hlbšie porozumenie učiva – žiaci si lepšie osvoja a aplikujú vedomosti.
  • Zvýšenie kritického myslenia a analytických schopností žiakov.
  • Zlepšenie zapojenia žiakov do vzdelávacieho procesu.
  • Efektívnejšiu prácu učiteľov s obsahom učiva a jeho prepojeniami.
  • Podporu individuálneho prístupu k vzdelávaniu a inklúzii.


Metóda Grunnlaget tak pomáha nielen žiakom, ale aj učiteľom zefektívniť vzdelávací proces a dosiahnuť kvalitnejšie výsledky.

Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých


    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?