Dátum zápisu: 12.3.2025
Doba zápisu: 5 rokov
Metóda Grunnlaget je nórska vzdelávacia metóda rozvoja učenia celostným prístupom založenom na postupnom budovaní pojmov a tvorivého rozvoja učenia. Ideálne metóda slúži deťom s ťažkosťami v učení, ale ako prevencia rozvíja výnimočným spôsobom logické a systémové myslenie pri učení. Učí ako vyvádzať systém pojmov a poznatkov v matematike, slovenčine aj v iných predmetoch.
Názov: Inklucentrum-Centrum inkluzívneho vzdelávania
Sídlo: Hattalova 12 Bratislava 83103
IČO: 52565301
Meno a priezvisko štatutárneho orgánu: Anežka Palajová
Webová stránka: inklucentrum.sk/inovacie/grunnlaget/
Druh inovácie:
inovatívne formy, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania
Stupeň vzdelania:
predprimárne vzdelanie, základné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadenia:
materská škola, základná škola (1. cyklus, 2. cyklus), školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, diagnostické centrum, reedukačné centrum, centrum poradenstva a prevencie, špecializované centrum poradenstva a prevencie, liečebno-výchovné sanatórium
Oblasť vzdelávania:
Jazyk a komunikácia, Matematika a informatika
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí:
Metóda pojmového učenia je primárne určená pre predškolské deti a deti v 1. cykle, ale účinne sa dá použiť aj vo vyššom stupni práce so žiakmi v druhom a treťom cykle.
Komplexná metóda rozvoja učenia na základe metódy Grunnlaget je vhodná pre deti v predškolskom veku, žiakov na 1. stupni a žiakov s problémami v učení až do konca 2. cyklu. Metóda je ideálna pre pedagógov, ktorí sú s deťmi v dennom kontakte.
Model nórskeho pedagóga Nyborga – Koncept pojmového učenia vychádza z princípov skúsenosti sprostredkovaného učenia a rozvíja pojmové systémy dôležité na podporu poznávacích (kognitívnych) funkcií. Metóda Grunnlaget (Gunvor Sonnesyn a Morten A. Hem) pomáha budovať slovnú zásobu, aktívne premýšľať o pojmoch a rozvíjať vlastnú schopnosť učiť sa. Adaptovali sme ju do slovenského prostredia spolu s nórskym partnerom v rámci projektu Erasmus+.
Pedagóg pomocou jednoduchých cvičení pomáha deťom zvnútorňovať základné pojmy ako farba, veľkosť, počet či tvar, a pomocou kognitívnych princípov – diskriminácie, asociácie a následne generalizácie – sprevádza deti od konkrétneho k abstraktnému mysleniu. Bez týchto procesov je abstraktné myslenie takmer nemožné. Princípy sprostredkovania pojmov sa výborne aplikujú aj pri práci so staršími žiakmi pri osvojovaní komplexného učiva.
Celý systém učenia popisujeme v rozsiahlej metodike, pričom poskytujeme aj vzdelávanie našich vyškolených expertov v metóde Grunnlaget.
Základné princípy a štruktúra učenia sa jazyka a matematiky v celostnom prístupe sú:
1. Predstava, pojem, pojmové systémy: znalosť podobností a rozdielov medzi kategóriami,
2. Procesy učenia: pocity, jazyk, slová a kategórie,
3. Model PSI: interakcia medzi osobou a situáciou,
4. Analýza, kódovanie a klasifikácia: selektívna asociácia, rozlišovanie a zovšeobecňovanie, objavovanie a slovné vyjadrenie čiastočných podobností, tvary, poloha, celok, časť celku, veľkosti, miesto, zmena, symbol,
5. Analytické kódovanie: viacnásobná abstrakcia
K téme sme, v spolupráci s nórskymi autormi, preložili a adaptovali verejne dostupnú metodiku: Metóda Grunnlaget – model pojmového učenia, autorka: Gunvor Sønnesyn a tiež príručku k výučbe matematiky – Základná desiatková sústava, autorka: Gunvor Sønnesyn.
Vzdelávacia oblasť inovácie je určená najmä pre matematiku a slovenský jazyk v povinnom predprimárnom vzdelávaní, ale najmä v matematike v prvom cykle. Využívať ju je možné, po miernych adaptáciách, aj vo vyšších ročníkoch.
V zariadeniach poradenstva a prevencie, v špeciálnych výchovných zariadeniach je možné metódu využívať aj individuálne aj skupinovo pre deti so ŠVVP pri ich reedukácii a odborných intervenciách najmä pri vývinových poruchách učenia
Spôsob zavádzania inovácie:
Metóda pojmového učenia je inovatívna metóda vzdelávania, ktorá sa zameriava na hlboké porozumenie základných pojmov a ich vzájomných vzťahov. Tento prístup umožňuje žiakom efektívnejšie učiť sa a aplikovať vedomosti v rôznych kontextoch.
Učiteľ získa na vzdelávaní vďaka praktickým ukážkam využitia metódy v rôznych predmetoch vhľad do analýzy a plánovania podpory žiaka alebo skupiny. Metóda sa dá integrovať do existujúcich vzdelávacích programov a podporuje tvorbu nových metodických materiálov.
Učiteľ si zvolí postupné zavádzanie a pravidelne monitoruje na základe spätnej väzby, upravuje a zdokonaľuje uplatnenie metódy.
Zavedením metódy Grunnlaget môže škola dosiahnuť hlbšie porozumenie učiva u žiakov, zvýšiť ich schopnosť aplikovať vedomosti v praxi a podporiť ich kritické myslenie.
Personálne zabezpečenie:
Pre využitie metódy Grunnlaget je potrebné absolvovať 25-hodinové vzdelávanie alebo české akreditované vzdelávanie priamo od nórskych autorov metodiky.
Aktuálne termíny a ceny sú dostupné na:
Metódu primárne odporúčame učiteľom prvého stupňa a učiteľom matematiky, ktorí ju môžu využiť aj v povinnom predprimárnom vzdelávaní učiteľov MŠ. Vyškolenie v metóde je výhodou aj pre odborných zamestnancov, najmä pre špeciálnych pedagógov.
Požiadavky na kompetencie zahŕňajú hlavne zručnosti v oblasti inkluzívneho vzdelávania, ktoré je postavené na hľadaní metód, foriem a prístupov posilňujúcich inkluzívne hodnoty.
Priestorové zabezpečenie
Aplikácia metódy je možná individuálnou formou v rámci reedukácie špeciálnym pedagógom priamo v triede alebo v odbornej miestnosti, alebo skupinovou formou so všetkými deťmi v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu.
Materiálno-technické zabezpečenie
Nie je potrebné špeciálne učebné či materiálne vybavenie, lebo všetky pomôcky sa dajú ľahko svojpomocne a kreatívne vytvoriť aj so žiakmi. Inklucentrum má aj originál nórsku sadu pomôcok k nahliadnutiu.
Iné požiadavky a kroky:
Prispôsobenie učebných osnov:
Inováciu používa:
5 až 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxe:
Zavedením metódy Grunnlaget môže škola dosiahnuť:
Metóda Grunnlaget tak pomáha nielen žiakom, ale aj učiteľom zefektívniť vzdelávací proces a dosiahnuť kvalitnejšie výsledky.
Ministerstvo posudzuje súlad údajov uvedených v žiadosti o zápis inovácie do katalógu (§ 3 vyhlášky 389/2024) s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania (§ 3 a 4 zákona 245/2008). Neposudzuje sa kvalita inovácie, ani metodiky a publikácie, ktoré s ňou súvisia.
Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?
Pošlite nám tip
Získajte pravidelné novinky a inšpirácie priamo do vašej e-mailovej schránky.