MEDIÁLNA GRAMOTNOSŤ

Ilustračný obrázok k mediálnej gramotnosti

VYMEDZENIE MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI

Mediálna gramotnosť je integrálnou zložkou občianskej gramotnosti. Cieľom výchovy a vzdelávania na základnej škole je u žiakov rozvinúť mediálnu gramotnosť tak, aby boli na konci 3. cyklu schopní:

  • prejavovať kritický a rozlišujúci postoj k médiám, 
  • interpretovať informácie a mediálne obsahy,
  • eticky a korektne sa mediálne prezentovať,  
  • odhaľovať manipulatívne techniky a vyrovnávať sa s informačným preťažením 
  • a komercionalizáciou mediálneho prostredia. 

Mediálna gramotnosť je v štátnom vzdelávacom programe detailnejšie vymedzená v troch rámcoch – postojovom, obsahovom a procesuálnom:

Vymedzené spôsobilosti sa rozvíjajú v obsahových komponentoch:

  • Informačné zdroje a médiá
  • Sociálne siete
  • Reklama
  • Mediálne účinky a komunikácia

MEDIÁLNA
GRAMOTNOSŤ V ŠVP

Mediálna gramotnosť je jednou z kľúčových gramotností. Dnešní žiaci a žiačky sa rodia do multimediálneho informačného prostredia. Časy, kedy si človek ráno prečítal noviny, na obed vypočul rádio a večer pozrel správy, sú minulosťou. Vďaka internetu dnes máme neustále na dosah ruky novinky z celého sveta a kontakt so svojou sociálnou bublinou hneď po zobudení. Médiá okrem toho stratili niekdajšie publikačné privilégiá a tvorcom obsahu môže byť prakticky ktokoľvek. 

Výzvou pre školy je tento stav uznať a reagovať na zmenu úlohy médií v našich životoch, kedy sa nielenže informácie šíria inými spôsobmi, ale každý jednotlivec môže byť ich tvorcom a šíriteľom.

Mediálna výchova vytvára priestor na uvedomenie si previazanosti fyzických a virtuálnych zdrojov a svetov – život na sociálnych sieťach už nie je možné vnímať ako čosi „menej hodnotné“ či „menej reálne“. Pre mladšie generácie sa hranica medzi hmotným a virtuálnym svetom stráca, pričom tento vzorec nasledujú aj mnohé súčasti verejného a občianskeho života. Sú to dve previazané úrovne tej istej reality a školy by to mali reflektovať. 

Mediálna gramotnosť sa preto stala jedným z hlavných tematických celkov vo vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť už od 1. cyklu v občianskom komponente. Zároveň je silnejšie prítomná vo vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia, no prestupuje prakticky všetkými vzdelávacími oblasťami.

Ilustračný obrázok

PODPORNÉ MATERIÁLY

PROGRAM INOVAČNÉHO VZDELÁVANIA

Metódy vyučovania Rozvoj mediálnej výchovy a mediálna gramotnosť detí a žiakov

Program inovačného vzdelávania sa zameriava na rozvoj komplexných zručností potrebných pre 21. storočie a podporuje žiakov v ich schopnostiach riešiť reálne problémy a prispôsobiť sa rýchlo meniacemu sa svetu. Program vzdelávania reaguje na aktuálne požiadavky na zvládanie orientácie sa žiaka/pedagóga vo virtuálnom prostredí. Východiskovým metodickým prístupom pri realizácii tohto vzdelávacieho programu je akcentovanie konštruktívneho dialógu na osi vzdelávajúci – vzdelávaný a uplatňovanie zásad kritického myslenia (odkaz).

Tvorba videí a podcastov, možnosti tvorby a využitie zdieľaných materiálov pomocou cloudových služieb v práci pedagogického zamestnanca

Vzdelávanie umožňuje účastníkovi získať prehľad dostupného softvéru pre úpravu audio a video súborov pre potreby vlastnej pedagogickej praxe. Počas vzdelávania sa účastník naučí vytvárať a publikovať edukačné videá a podcasty, správne zvoliť primerané multimediálne pomôcky, digitálne zdroje a učebné materiály pre podporu edukácie detí a žiakov. Súčasťou je aj oblasť efektívnej implementácie cloudových služieb na podporu aktívneho učenia sa žiakov. Účastník počas vzdelávania vytvorí vlastný edukačný projekt s využitím videí a nahrávok (odkaz).

Bezpečnosť detí a žiakov v digitálnom priestore (Ako sa brániť manipulácii a hoaxom v online prostredí)

Vzdelávanie je zamerané na využitie kritického myslenia, neurodidaktiky a prostriedkov učenia sa pri riešení bezpečnosti v digitálnom priestore. Účastník získa inšpirácie a zručnosti pri navrhovaní a realizácii postupov konštruktívnej komunikácie a argumentácie. Absolvent vie uplatniť najnovšie poznatky a skúsenosti z oblasti bezpečnosti v digitálnom priestore pri plánovaní aktivít v školskej praxi.

PRÍSPEVKY K MEDIÁLNEJ GRAMOTNOSTI

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku