Mediálna gramotnosť je integrálnou zložkou občianskej gramotnosti. Cieľom výchovy a vzdelávania na základnej škole je u žiakov rozvinúť mediálnu gramotnosť tak, aby boli na konci 3. cyklu schopní:
Mediálna gramotnosť je v štátnom vzdelávacom programe detailnejšie vymedzená v troch rámcoch – postojovom, obsahovom a procesuálnom:
Vymedzené spôsobilosti sa rozvíjajú v obsahových komponentoch:
Mediálna gramotnosť je jednou z kľúčových gramotností. Dnešní žiaci a žiačky sa rodia do multimediálneho informačného prostredia. Časy, kedy si človek ráno prečítal noviny, na obed vypočul rádio a večer pozrel správy, sú minulosťou. Vďaka internetu dnes máme neustále na dosah ruky novinky z celého sveta a kontakt so svojou sociálnou bublinou hneď po zobudení. Médiá okrem toho stratili niekdajšie publikačné privilégiá a tvorcom obsahu môže byť prakticky ktokoľvek.
Výzvou pre školy je tento stav uznať a reagovať na zmenu úlohy médií v našich životoch, kedy sa nielenže informácie šíria inými spôsobmi, ale každý jednotlivec môže byť ich tvorcom a šíriteľom.
Mediálna výchova vytvára priestor na uvedomenie si previazanosti fyzických a virtuálnych zdrojov a svetov – život na sociálnych sieťach už nie je možné vnímať ako čosi „menej hodnotné“ či „menej reálne“. Pre mladšie generácie sa hranica medzi hmotným a virtuálnym svetom stráca, pričom tento vzorec nasledujú aj mnohé súčasti verejného a občianskeho života. Sú to dve previazané úrovne tej istej reality a školy by to mali reflektovať.
Mediálna gramotnosť sa preto stala jedným z hlavných tematických celkov vo vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť už od 1. cyklu v občianskom komponente. Zároveň je silnejšie prítomná vo vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia, no prestupuje prakticky všetkými vzdelávacími oblasťami.
Prečítajte si podkapitolu o mediálnej gramotnosti v sprievodcovi Prierezové gramotnosti (NIVaM, 2025).
Objasňuje hlavné zásady práce s touto prierezovou gramotnosťou v rámci občianskej gramotnosti, jej prieniky so vzdelávacími oblasťami a rôzne formy jej ďalšej implementácie – nielen do vyučovania v triedach, ale aj do širšej školskej kultúry.
Súčasťou je aj tabuľka s očakávanými spôsobilosťami a kľúčovými obsahmi environmentálnej gramotnosti pre všetky tri cykly základného vzdelávania.
Ak chcete mať pravidelný prísun nových zdrojov informácií k mediálnej gramotnosti, odporúčame vám odoberať newsletter platformy Mediálna gramotnosť+ (Rada pre mediálne služby). Poskytuje komplexný prehľad o zaujímavých článkoch, rozhovoroch, podcastoch, webinároch a kvalitných materiáloch na výučbu.