OBČIANSKA GRAMOTNOSŤ

VYMEDZENIE OBČIANSKEJ GRAMOTNOSTI

V rámci štátneho vzdelávacieho programu je občianska gramotnosť vymedzená ako samostatná prierezová gramotnosť. Cieľom výchovy a vzdelávania na základnej škole je u žiakov rozvinúť občiansku gramotnosť tak, aby boli na konci 3. cyklu schopní:

  • poznať a aktívne využívať stratégie aktívneho občianstva za účelom pozitívnych zmien vo svojich komunitách,
  • byť informovaný, rozumieť procesom a vedieť ako uplatňovať občianske práva a  povinnosti na miestnej, štátnej, národnej a globálnej úrovni v súlade
    s ľudskými právami a princípmi demokracie,  
  • orientovať sa v kultúrno‐spoločenských reáliách svojho okolia, nadobudnúť
    a upevňovať svoju lokálnu a regionálnu identitu, ktorá je oporným bodom 
  • kultúrnej identity a predpokladom zdravej formy patriotizmu (cieľ viažuci sa špecificky pre regionálnu výchovu).
 

Občianska gramotnosť je v štátnom vzdelávacom programe detailnejšie vymedzená v troch rámcoch – postojovom, obsahovom a procesuálnom:

Špecifikom občianskej gramotnosti je, že integruje tri zložky:

  • mediálnu gramotnosť,
  • interkultúrnu gramotnosť,
  • regionálnu výchovu.
 

Vymedzenie občianskej gramotnosti sa opiera o európsky Referenčný rámec kompetencií pre demokratickú kultúru a k nim pridružené deskriptory kompetencií pre demokratickú kultúru.

OBČIANSKA GRAMOTNOSŤ V ŠTÁTNOM VZDELÁVACOM PROGRAME

Dôležitosť občianskej gramotnosti je v štátnom vzdelávacom programe zdôraznená už v hlavných cieľoch základného vzdelávania. Jedným z nich je, aby každý žiak mal vybudovaný základný hodnotovo-kultúrny rámec svojej osobnosti, ktorý ho orientuje a sprevádza pri plánovaní a dosahovaní individuálnych životných cieľov, ako aj pri participácii na širších spoločenských, kultúrnych a globálnych aktivitách.

Občianska gramotnosť je logicky najviac prítomná vo VO Človek a spoločnosť,
v ktorej je oveľa väčší dôraz najmä na spôsobilosti byť aktívnym a participovať na pozitívnych zmenách vo svojich komunitách. Občianska gramotnosť sa však prirodzene rozvíja aj v ďalších vzdelávacích oblastiach.

Príkladom môže byť téma fairplay v telesnej výchove, aktívne vyjadrenie postojov cez umelecká diela vo výtvarnej výchove, etické aspekty v rozhodovaní pri kariérovej výchove vo VO Človek a svet práce, či zodpovedný a aktívny prístup k živému prostrediu ako súčasť obsahu VO Človek a príroda.

Občianska gramotnosť zároveň presahuje svojim cieľmi výrazne aj do iných prierezových gramotností. Príkladom môže byť aktuálna téma digitálneho občianstva, pri ktorej je najvýraznejší prienik s digitálnou gramotnosťou. Rada Európy vyhlásila rok 2025 Európskym rokom vzdelávania k digitálnemu občianstvu.

ZLOŽKY OBČIANSKEJ GRAMOTNOSTI

PRÍSPEVKY K OBČIANSKEJ GRAMOTNOSTI

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku