SOCIÁLNA
A EMOCIONÁLNA GRAMOTNOSŤ

VYMEDZENIE SOCIÁLNEJ A EMOCIONÁLNEJ GRAMOTNOSTI

V rámci štátneho vzdelávacieho programu je sociálna a emocionálna gramotnosť vymedzená ako samostatná prierezová gramotnosť. Cieľom výchovy a vzdelávania na základnej škole je u žiakov rozvinúť sociálnu a emocionálnu gramotnosť tak, aby boli na konci 3. cyklu schopní:

  • prejavovať emocionálnu odolnosť, empatiu a sebauvedomenie,
  • rozvíjať schopnosť spolupracovať, efektívne komunikovať a riešiť konflikty,
  • bezpečným spôsobom prejavovať a regulovať svoje emócie, prejavovať porozumenie a pomáhať iným pri prežívaní ich emócií s prihliadnutím na uvedomenie si vlastných kapacít,
  • plánovať svoju krátkodobú a dlhodobú budúcnosť v súlade so svojím rozvíjateľným potenciálom, potrebami a hranicami, prijímať zodpovedné rozhodnutia, ktoré ovplyvňujú životné smerovanie jednotlivca a jeho blízkeho okolia,
  • vnímať vlastné (emocionálne) prežívanie ako rovnocenné s prežívaním iných,
  • asertívne ale ohľaduplne obhajovať a  dosahovať svoje ciele v komunikácii,
  • efektívne spolupracovať v homogénnych ako aj rozmanitých tímoch, predchádzať konfliktom, reálne konflikty riešiť nenásilnými spôsobmi, 
  • definovať vlastné hodnoty vo vzťahoch a konať zodpovedne rešpektujúc práva a slobody iných,
  • utvárať svoju osobnú integritu a identitu vo vzťahu k hodnotovým princípom, aj k témam intimity a sexuality,
  • analyzovať riziká a príležitosti a prijímať zodpovedné rozhodnutia, ktoré ovplyvňujú osobný život, vzťahy a zdravie,
  • rozlišovať rôzne druhy vzťahov, rôzne prejavy správania v nich, utvárať  ich a s rešpektom k sebe a iným v nich fungovať. 
 
Sociálna a emocionálna gramotnosť je v štátnom vzdelávacom programe detailnejšie vymedzená v troch rámcoch – postojovom, obsahovom a procesuálnom:

SOCIÁLNA
A EMOCIONÁLNA GRAMOTNOSŤ V ŠVP

Obsahy sociálnej a emocionálnej gramotnosti sú v štátnom vzdelávacom programe vymedzené nielen ako samostatná prierezová gramotnosť, ale sú aj integrované do vzdelávacích štandardov jednotlivých vzdelávacích oblastí vo všetkých vzdelávacích cykloch. 

Najväčší dôraz na sociálnu a emocionálnu gramotnosť je prítomný vo vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť (najmä v eticko-osobnostnom komponente). S obsahmi sociálnej a emocionálnej gramotnosti sa sčasti prekrývajú aj obsahy nadpredmetových konceptov metakognícia a charakter.

PODPORNÉ MATERIÁLY

PROGRAMY INOVAČNÉHO VZDELÁVANIA

Prevencia a eliminácia prejavov násilia a šikanovania žiakov v školách a školských zariadeniach

Program reflektuje systém podporných opatrení vo vzťahu k riešenej oblasti a zároveň sa zameriava na rozvoj vybraných životných zručností PZ a OZ k vyrovnaniu sa s prejavmi rizikového správania detí alebo žiakov. Absolvent bude vedieť rozpoznať a správne identifikovať rôzne prejavy rizikového správania s akcentom na násilie, agresivitu a šikanovanie detí alebo žiakov v školách a školských zariadeniach a naučí sa spracovať návrh stratégie školy/školského zariadenia, triedy/skupiny s využitím metód a postupov zameraných na riešenie rizikového správania v školskom prostredí (odkaz).

Využitie artefiletiky v edukačnom procese materských škôl, základných škôl, stredných škôl a základných umeleckých škôl

Program inovačného vzdelávania poskytne učiteľom inšpirácie na projektovanie vyučovacej jednotky, zameranej na realizáciu zážitkového vzdelávania Metódy artefiletiky umožňujú prepojiť
u žiakov emocionálny a sociálny rozvoj s intelektuálnym rozvojom

Zážitkové metódy podporujú tvorivú činnosť u žiakov, ktorá je reflektovaná prostredníctvom dialógu Absolvent programu vzdelávania získa kompetencie aplikovať zážitkové metódy artefiletiky vo výchovnovzdelávacom procese na vytváranie pozitívnej klímy školských kolektívov a na podporu kooperácie detí a žiakov v skupine (odkaz).

PRÍSPEVKY K SOCIÁLNEJ A EMOCIONÁLNEJ GRAMOTNOSTI

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku