ENVIRONMENTÁLNA GRAMOTNOSŤ

VYMEDZENIE ENVIRONMENTÁLNEJ GRAMOTNOSTI

Cieľom výchovy a vzdelávania na základnej škole je u žiakov rozvinúť environmentálnu gramotnosť, pričom by na konci 3. cyklu mali byť žiaci schopní:

  • spoznávať jednotlivé zložky životného prostredia, ako aj vzťahy, ktoré medzi nimi prebiehajú,
  • rozvíjať pozitívny vzťah k životnému prostrediu a zvažovať, ktoré ľudské hodnoty a potreby (ne)prispievajú k ochrane životného prostredia a udržateľnosti,
  • rozumieť príčinám a dôsledkom konkrétnych environmentálnych problémov, porovnávať a analyzovať ich riešenia, vrátane vlastného konania,
  • poznať piliere udržateľnosti a uvedomovať si závislosť ľudskej spoločnosti a ekonomiky od životného prostredia,
  • prebrať zodpovednosť, osobne sa angažovať a spolupracovať v ochrane životného prostredia a presadzovaní udržateľnosti prostredníctvom aktivít primeraných veku.
 
Environmentálna gramotnosť je v štátnom vzdelávacom programe detailnejšie vymedzená v troch rámcoch – postojovom, obsahovom a procesuálnom:

ENVIRONMENTÁLNA GRAMOTNOSŤ V ŠVP

Dôležitosť environmentálnej gramotnosti reflektuje štátny vzdelávací program už vo svojej úvodnej časti, kde je uvedené, že vzdelávanie pre 21. storočie sa má vyznačovať aj zodpovednosťou za udržateľnosť života na Zemi (zelená škola). Na základe profilu absolventa by mal žiak byť po absolvovaní základného vzdelávania spôsobilý konať v súlade s hodnotami smerujúcimi k ochrane životného prostredia a udržateľného života.

Aby sa environmentálna gramotnosť v základnom vzdelávaní skutočne rozvíjala, boli jej obsahy integrované do vzdelávacích štandardov jednotlivých vzdelávacích oblastí vo všetkých vzdelávacích cykloch. Najväčší dôraz na environmentálnu gramotnosť badať vo vzdelávacích oblastiach Človek a spoločnosť a Človek a príroda. Rozpoznateľná je však aj v ostatných vzdelávacích oblastiach.

PODPORNÉ MATERIÁLY

PROGRAM INOVAČNÉHO VZDELÁVANIA

Program inovačného vzdelávania poskytuje pedagógom inšpirácie k tvorbe a realizácii environmentálnych aktivít . Absolvent programu vzdelávania dokáže navrhnúť a realizovať plány/projekty výchovnovzdelávacej činnosti v oblasti environmentálnej výchovy a posúdiť ich prínos pre rozvoj environmentálnej gramotnosti (kompetencií k udržateľnosti) detí a žiakov .

PRÍSPEVKY K ENVIRONMENTÁLNEJ GRAMOTNOSTI

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku