JAZYK
A KOMUNIKÁCIA

CHARAKTERISTIKA VZDELÁVACEJ OBLASTI

Ovládanie jazyka alebo viacerých jazykov je v dnešnej informačnej a globalizovanej spoločnosti nevyhnutným predpokladom spoločenského a pracovného uplatnenia človeka. Vzdelávacia oblasť Jazyk a komunikácia zohráva dôležitú úlohu pri  rozvíjaní jazykovej a komunikačnej gramotnosti žiaka, ktoré ho pripravuje na proces vzdelávania a následne na pracovnú a životnú sebarealizáciu. Učenie sa jazykov žiakovi pomáha aj pri osobnostnom, sociálnom a kultúrnom rozvoji.

Vzdelávacia oblasť Jazyk a komunikácia sa člení na tri podoblasti, ktoré odrážajú rôzne potreby učenia sa jazyka: 

PODOBLASTI
VZDELÁVACEJ OBLASTI

  1. vyučovanie prvého jazyka;
  2. vyučovanie slovenského jazyka ako druhého jazyka; 
  3. vyučovanie cudzích jazykov. 

JAZYKOVÁ
A KOMUNIKAČNÁ GRAMOTNOSŤ

Všetky tri podoblasti vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia prispievajú k rozvíjaniu jazykovej a komunikačnej gramotnosti, ktorá zahŕňa spôsobilosť porozumieť, vyjadriť  a interpretovať fakty, pojmy, pocity a názory hovoreným a písaným jazykom, využívajúc aj vizuálne, audiovizuálne a digitálne materiály v rôznych kontextoch. Jazyková a komunikačná gramotnosť zahŕňa aj spôsobilosť efektívne, rešpektujúco a situačne vhodne komunikovať s inými ľuďmi. Pri rozvíjaní uvedených spôsobilostí žiaka v základnom vzdelávaní sa postupuje podľa úrovne a potrieb osvojovania si jazyka s uplatnením gradácie vo vzdelávacích cykloch. Postupnosť rozvíjania jazykovej a komunikačnej gramotnosti je konkretizovaná vo všetkých troch podoblastiach vzdelávacej oblasti. 

KOMUNIKAČNÉ ČINNOSTI

Vychádzajúc z potrieb nadobúdania jazykovej a komunikačnej gramotnosti pilierom vzdelávacej oblasti sú komunikačné činnosti (interakcia, produkcia a recepcia), ktoré sú v rámci podoblastí spracované podľa špecifík vyučovania jednotlivých jazykov. Interakcia zahŕňa schopnosti žiaka primerane vstupovať do komunikácie, efektívne komunikovať myšlienky, pocity, potreby a názory, rešpektovať komunikačného partnera a uplatňovať sociokultúrne zvyklosti. Produkcia zahŕňa tvorenie rôznych žánrov hovoreného a písaného textu a kultivovanie verbálneho a neverbálneho vyjadrovania. Recepcia zahŕňa vnímanie a porozumenie rôznych žánrov počúvaného  a  čítaného textu, s dôrazom na vyhodnotenie a využitie získaných informácií. 

PODOBLASŤ VYUČOVANIA PRVÉHO JAZYKA PREDMETU SLOVENSKÝ JAZYK A LITERATÚRA
PODOBLASŤ VYUČOVANIA SLOVENSKÉHO JAZYKA AKO DRUHÉHO JAZYKA
PODOBLASŤ CUDZIE JAZYKY
PODOBLASŤ VYUČOVANIA PRVÉHO JAZYKA -
JAZYKY NÁRODNOSTNÝCH MENŠÍN

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku