UČENIE REŠPEKTUJÚCE ROZMANITOSŤ

Ilustračný obrázok práce v triede

Učenie rešpektujúce rozmanitosť žiakov prispieva k pozitívnemu a harmonickému prostrediu pre všetkých. Inklúzia je proces, ktorý zabezpečuje, že všetci žiaci, bez ohľadu na ich schopnosti, pôvod, kultúru alebo sociálne postavenie, majú rovnaké príležitosti na učenie a rozvoj.

Výsledky výskumov ukazujú, že naši žiaci prežívajú v školách pocity šťastia v menšej miere ako v iných krajinách, že stúpajú problémy detí a mládeže v oblasti duševného zdravia a podľa najnovšej správy Štátnej školskej inšpekcie skoro polovica žiakov prežíva v škole nervozitu, úzkosť a stres. Medzinárodné testovania naznačujú, že spôsob, akým sa u nás so žiakmi pracuje, neprináša ani očakávané výsledky v rozvoji kľúčových gramotností. Je nesporné, že naše školy potrebujú zmenu. Inkluzívne vzdelávanie je z tohto pohľadu veľkou príležitosťou.

SPRIEVODCA K TVORBE INKLUZÍVNEJ PRAXE

Sprievodca k tvorbe inkluzívnej praxi prináša inšpiráciu, ako prispôsobiť výučbu rozmanitým potrebám žiakov
a žiačok. Vysvetľuje inkluzívne prístupy v triede a ponúka konkrétne príklady
a stratégie pre prax.

Prináša impulzy na prehodnotenie zaužívaných postupov a inšpirácie, ako vytvárať prostredie, kde sa bude každé dieťa cítiť bezpečne a motivovane.

Ilustračný obrázok

KATALÓG PODPORNÝCH OPATRENÍ

Najväčšia zmena v modernej histórii inkluzívneho vzdelávania na Slovensku sa začala v máji v roku 2023, kedy vstúpila do platnosti novela zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon), ktorá zavádza do vzdelávacieho systému 21 podporných opatrení. Systém podporných opatrení poskytuje podporu vo výchove a vzdelávaní každému dieťaťu a žiakovi s akýmikoľvek prekážkami. Táto adresná podpora zvýši kvalitu inkluzívneho vzdelávania. Jednotlivé podporné opatrenia reagujú na rozmanité výchovno-vzdelávacie potreby detí a žiakov a môžu mať dočasný i trvalý charakter. Na druhej strane odzrkadľovať môžu zdravotný stav, životné či iné podmienky, v ktorých sa dieťa nachádza.

SPRIEVODCOVIA KU KATALÓGU PODPORNÝCH OPATRENÍ

PODPORNÉ OPATRENIA

Ilustračný obrázok k inklúzii

ODPORÚČANÉ ZDROJE

PROGRAMY INOVAČNÉHO VZDELÁVANIA

Personalizované vyučovanie v praxi

Program vzdelávania je zameraný na aplikáciu postupov personalizovaného vyučovania do vyučovacieho procesu. Učiteľ sa naučí plánovať vyučovacie jednotky a úlohy pre žiakov podľa princípov personalizovaného prístupu, uplatniť metódy a techniky personalizovaného vyučovania vo výchovno-vzdelávacom procese, poskytovať spätnú väzbu žiakom a reflektovať vlastné pedagogické pôsobenie.

Vzdelávanie je v rámci podkategórie “učiteľ strednej školy” určené len pre učiteľov stredných škôl, ktorí vyučujú žiakov na 8-ročnom gymnáziu v 3. cykle štátneho vzdelávacieho programu pre základné školy (odkaz).

Tvorba výchovných programov pre školské zariadenia s ohľadom na inkluzívny prístup vo výchove

Program inovačného vzdelávania je zameraný na tvorbu výchovných programov pre školské zariadenia z hľadiska cieľov výchovy a vzdelávania a tematických oblastí výchovy podľa aktuálne platných zákonov, predpisov a dokumentov. Účastníci sa oboznámia s požadovanou štruktúrou výchovných programov jednotlivých školských zariadení, aj so zreteľom na požiadavku inklúzie vo výchovno-vzdelávacom procese. Účastníci sa naučia koncipovať jednotlivé výchovné programy pre školské zariadenia, v ktorých pôsobia (odkaz).

Systém podporných opatrení ako nástroj sociálnej inklúzie detí/žiakov

Program inovačného vzdelávania reflektuje súčasné teoretické a praktické poznanie problematiky sociálnej inklúzie Je zameraný na procesy, ktoré umožňujú vytvárať prostredie, kde sú všetci jednotlivci akceptovaní, rešpektovaní, majú rovnaké príležitosti a zapájajú sa do bežného života školy alebo školského zariadenia Absolvent vzdelávania dokáže samostatne alebo v rámci multidisciplinárnej spolupráce úspešne realizovať sociálnu inklúziu detí a žiakov v systéme podporných opatrení v súlade s modernými vývojovými trendami (odkaz).

Úpravy vo vzdelávaní podľa individualizovaných potrieb žiakov v systéme podporných opatrení

Program inovačného vzdelávania sa zameriava na rozvoj profesijných kompetencií pedagogických zamestnancov potrebných k podpore žiaka vo výchovno-vzdelávacom procese. Absolvent programu získa kompetencie ako správne modifikovať obsah alebo formu  vzdelávania s prihliadnutím na špecifiká žiakov a nastaviť hodnotenie v zmysle platnej legislatívy. Zoznámi sa s  príkladmi úpravy cieľov a využitia vhodných metód a foriem pri zabezpečení optimálneho prostredia pre výchovu a vzdelávanie a rozvoj každého žiaka (odkaz).

Diagnostika detí a žiakov mladšieho a staršieho školského veku v systéme podporných opatrení

V programe inovačného vzdelávania sa účastníci oboznámia s využitím diagnostických metód a nástrojov pedagogickej a orientačnej diagnostiky v súvislosti s poskytovaním podporných opatrení. Naučia sa analyzovať, interpretovať a v rámci multidisciplinárnej spolupráce implementovať získané výsledky procesu diagnostikovania do výchovno-vzdelávacieho procesu, zaznamenať ich do relevantných dokumentov a v prípade potreby odporučiť konkrétne podporné opatrenia (odkaz).

PRÍSPEVKY K UČENIU, KTORÉ REŠPEKTUJE ROZMANITOSŤ

Ďakujeme, že robíte portál lepším pre všetkých




    Máte tip na užitočný obsah, ktorý na Učíme chýba a mal by byť doplnený?