UČENIE REŠPEKTUJÚCE ROZMANITOSŤ

Ilustračný obrázok práce v triede

Učenie rešpektujúce rozmanitosť žiakov prispieva k pozitívnemu a harmonickému prostrediu pre všetkých. Inklúzia je proces, ktorý zabezpečuje, že všetci žiaci, bez ohľadu na ich schopnosti, pôvod, kultúru alebo sociálne postavenie, majú rovnaké príležitosti na učenie a rozvoj.

Výsledky výskumov ukazujú, že naši žiaci prežívajú v školách pocity šťastia v menšej miere ako v iných krajinách, že stúpajú problémy detí a mládeže v oblasti duševného zdravia a podľa najnovšej správy Štátnej školskej inšpekcie skoro polovica žiakov prežíva v škole nervozitu, úzkosť a stres. Medzinárodné testovania naznačujú, že spôsob, akým sa u nás so žiakmi pracuje, neprináša ani očakávané výsledky v rozvoji kľúčových gramotností. Je nesporné, že naše školy potrebujú zmenu. Inkluzívne vzdelávanie je z tohto pohľadu veľkou príležitosťou.

SPRIEVODCA

Sprievodca k tvorbe inkluzívnej praxi prináša inšpiráciu, ako prispôsobiť výučbu rozmanitým potrebám žiakov
a žiačok. Vysvetľuje inkluzívne prístupy v triede a ponúka konkrétne príklady
a stratégie pre prax.

Prináša impulzy na prehodnotenie zaužívaných postupov a inšpirácie, ako vytvárať prostredie, kde sa bude každé dieťa cítiť bezpečne a motivovane.

PROGRAMY INOVAČNÉHO VZDELÁVANIA

Tvorba výchovných programov pre školské zariadenia s ohľadom na inkluzívny prístup vo výchove

Program inovačného vzdelávania je zameraný na tvorbu výchovných programov pre školské zariadenia z hľadiska cieľov výchovy a vzdelávania a tematických oblastí výchovy podľa aktuálne platných zákonov, predpisov a dokumentov. Účastníci sa oboznámia s požadovanou štruktúrou výchovných programov jednotlivých školských zariadení, aj so zreteľom na požiadavku inklúzie vo výchovno-vzdelávacom procese. Účastníci sa naučia koncipovať jednotlivé výchovné programy pre školské zariadenia, v ktorých pôsobia (odkaz).

Poskytovanie podporných opatrení deťom a žiakom
v mladšom a staršom školskom veku

Absolvent programu vzdelávania vie analyzovať „Katalóg podporných opatrení“
a sprievodné metodiky, následne vybrať, aplikovať a vyhodnotiť poskytovanie podporných opatrení v procese výchovy a vzdelávania v najlepšom záujme dieťaťa/žiaka, s ohľadom na podmienky školy/zariadenia, a to v súlade s princípmi inkluzívneho prístupu vo výchove, vzdelávaní a odbornej starostlivosti s dôrazom na tímovú prácu a inkluzívne hodnoty (odkaz)

Systém podporných opatrení ako nástroj sociálnej inklúzie detí/žiakov

Program inovačného vzdelávania reflektuje súčasné teoretické a praktické poznanie problematiky sociálnej inklúzie Je zameraný na procesy, ktoré umožňujú vytvárať prostredie, kde sú všetci jednotlivci akceptovaní, rešpektovaní, majú rovnaké príležitosti a zapájajú sa do bežného života školy alebo školského zariadenia Absolvent vzdelávania dokáže samostatne alebo v rámci multidisciplinárnej spolupráce úspešne realizovať sociálnu inklúziu detí a žiakov v systéme podporných opatrení v súlade s modernými vývojovými trendami (odkaz).

Inovácia stratégií výchovnovzdelávacej činnosti vo výchove mimo vyučovania v súlade s rešpektovaním rôznorodosti detí a žiakov

Program je zameraný na uplatnenie inovatívnych postupov vo výchove mimo vyučovania a výchove vo voľnom čase v súlade s rešpektovaním rôznorodosti detí a žiakov. Dôležitou súčasťou tvorby inkluzívneho prostredia v školách a školských zariadeniach sú práve vychovávatelia, ktorí môžu realizovať voľnočasové aktivity zamerané na rozvíjanie komunikačných zručností, emocionálnej inteligencie, prosociálnosti, dobrovoľníctva, tolerancie a tvorivosti s prihliadaním na individuálne špecifiká detí a žiakov (odkaz).

Desegregácia vzdelávacieho systému v podmienkach školy a školského zariadenia

Program inovačného vzdelávania je zameraný na oblasť inkluzívneho vzdelávania smerujúceho k desegregácii v škole a v školskom zariadení. Absolvent programu dokáže rešpektovať hodnoty diverzity detí a žiakov, podporujúce rozvoj všetkých detí a žiakov a ich tímovú spoluprácu. Vie využiť výsledky evalvácie kultúry v danej škole a školskom zariadení, ktoré využije na aktivity podporujúce rozvoj školy a školského zariadenia smerujúce k desegregácii (odkaz).

Klíma triedy/skupiny – dôvera, bezpečie a prijatie všetkých bez rozdielu

Program vzdelávania je zameraný na tvorbu klímy triedy/skupiny, ktorej základom je dôvera, bezpečie a prijatie všetkých bez rozdielu. V programe vzdelávania sa dôraz kladie aj na skutočnosť, aby si účastníci vzdelávania uvedomili vplyv klímy na edukačný proces a na kultúru života detí alebo žiakov v škole a v školskom zariadení. Absolvent programu vzdelávania získa kompetencie v oblasti diagnostiky a implementácie intervenčných zásahov v triede/skupine s cieľom vytvárať takú klímu triedy/skupiny, ktorej základom je dôvera, bezpečie a prijatie všetkých bez rozdielu (odkaz).

Mastery learning v celodennej edukácii detí a žiakov z MRK

Program kladie dôraz na efektívne plánovanie, projektovanie, realizovanie a hodnotenie edukácie a poskytovanie intervencie v súlade s uplatňovaním koncepcie mastery learning v celodennej edukácii detí a žiakov z marginalizovaných rómskych komunít (MRK). Koncepcia mastery learning umožňuje deťom a žiakom z MRK napredovať vlastným tempom v procese osvojovania si najpodstatnejšieho učiva. Absolvent vzdelávania získa kompetencie na optimalizáciu edukačných postupov a intervencií, rešpektujúc individuálne potreby detí a žiakov z MRK (odkaz).

PRÍSPEVKY K UČENIU, KTORÉ REŠPEKTUJE ROZMANITOSŤ

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku