Našli ste na stránke nejakú chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Hodnotenie žiaka by malo byť dynamickým zrkadlením toho, ako žiak napreduje, aké sú jeho výzvy a akými spôsobmi ich zdoláva, pričom by mal poznať cieľ, kritériá a mal by mať hodnotiteľa ako sprievodcu. Vzdelávanie je flexibilný proces, prispôsobuje sa žiakom, situácii v škole a školskej komunite, spoločenským a prírodným podmienkam.
Hodnotenie je súčasťou tohto procesu a má predovšetkým reflexívnu, motivačnú a sociálnu funkciu. Má podporovať u žiaka radosť z učenia sa, z úspechov svojich aj spolužiakov. Nemá vytvárať konkurenčné, ale spolupracujúce prostredie, v ktorom je každý dôležitý, schopný a výnimočný, má na niečo talent. Prevažovať v ňom má podpora, povzbudzovanie, pozitívny, optimistický, pomáhajúci a rešpektujúci prístup. Od vyučujúceho sa preto očakáva, že má rozvinuté spôsobilosti pre kvalitné hodnotenie žiakov.
Cieľom sprievodcov je sprostredkovať argumentácie a didaktické praktiky hlavne formatívneho hodnotenia so zameraním na sebahodnotenie a podložiť ich skúsenosťami z vybraných základných škôl zo Slovenska. Používatelia sa k nim dostanú priamo v textoch kliknutím na zvýraznený odkaz. Sú príkladom toho, že inovácie hodnotenia v praxi existujú.
Ako sa budú hodnotiť a overovať gramotnosti (vedomosti, zručnosti, postoje)?
V rámci kurikulárnych zmien budeme učiteľov sprevádzať v zmenách prístupu k hodnoteniu žiakov, akcept sa presúva z overovania vedomostí na overovanie komplexných spôsobilostí (gramotností). Podporu zabezpečíme prostredníctvom vzdelávania, odborných podujatí, ako aj mentoringu zo strany RCPU. Školy majú k dispozícii sprievodné a metodické materiály k hodnoteniu. Pokiaľ ide o oblasť testovania/overovania gramotností, bude sa realizovať prostredníctvom štandardizovaných testovacích nástrojov, tzv. kriteriálne testy, ktoré hodnotia/merajú absolútny výkon žiaka, pričom výkon žiaka je porovnávaný s vopred určeným kritériom bez ohľadu na výkon iných žiakov, ktorí sa tetovania zúčastnia. Kritériom je teoretický rámec, ktorý popisuje rovinu obsahu, rozsahu nadobudnutých spôsobilostí a kompetencií žiaka.
Na základe takto vytvorených testov dokážeme detailne popísať a identifikovať slabé a silné stránky žiaka.
Ako budú žiaci hodnotení? Na konci ročníkov, či cyklov?
V hodnotení, tak ako je nastavené, sa zatiaľ nič nemení. V sprievodných materiáloch k hodnoteniu budú školy usmernené k tomu, aby využívali čas vo vnútri cyklu, ktorý je vymedzený na zvládnutie predpísaných obsahov a môžu sa prispôsobovať potrebám žiakov. Tomu je možné prispôsobiť aj proces hodnotenia, tak, aby žiaci získavali informáciu o ich progrese, identifikovaných problémoch a prekážkach pri dosiahnutí cieľov vymedzených v štátnom vzdelávacom programe, tak aby žiaci nemuseli prepadávať v rámci cyklu.
Ako to bude so žiakmi, ktorí nezvládnu učivo v danom cykle, resp.
v ročníku? Budú opakovať ročník alebo cyklus?
Podmienky na opakovanie ročníka si stanovuje škola v zmysle platnej legislatívy. Je potrebné si uvedomiť, že kľúčový akcent sa presúva z hodnotenia na konci ročníka na hodnotenie na konci cyklu.
Môže žiak opakovať ročník, ak nesplní výkonový štandard na konci cyklu? Ostane v danom cykle?
V zmysle možnosti opakovania ročníka sa zatiaľ nič nemení. Áno, ak žiak nesplní výkonový štandard na konci cyklu ostáva v ostatnom ročníku, teda v danom cykle.
Ako sa bude riešiť prestup žiaka na inú školu a s tým súvisiace hodnotenie?
Pri prestupe na inú školu sa postupuje rovnako ako doteraz – realizuje sa pedagogická diagnostika a v prípade potreby sa nastaví podpora pre žiaka. Navyše, zavedenie vzdelávacích cyklov a presun akceptu z hodnotenia vedomostí na hodnotenie komplexných spôsobilostí (gramotností).umožňuje väčšiu flexibilitu v adaptácii žiakov pri prestupe medzi školami.
Program vzdelávania je zameraný na využitie vybraných stratégií a techník formatívneho hodnotenia na podporu motivácie žiakov učiť sa. Absolvent programu dokáže používať základné stratégie a techniky formatívneho hodnotenia vo výchovnovzdelávacom procese a reflektovať vlastné skúsenosti z oblasti formatívneho hodnotenia na konkrétnych ukážkach edukačných aktivít (odkaz).
Našli ste na stránke nejakú chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Zmeny pre lepšie vzdelanie prebiehajú v súlade so schváleným Plánom obnovy a odolnosti.
Ministerstvo zároveň dbá na ochranu finančných záujmov EÚ a bojuje proti podvodom, korupcii, konfliktu záujmov a dvojitého financovania a bude vykonávať kontroly so zameraním na tieto najzávažnejšie nezrovnalosti.
Súbory cookie sú veľmi malé textové súbory, ktoré sa ukladajú do vášho počítača pri návšteve webovej stránky. Súbory cookie používame na rôzne účely a na zlepšenie vášho online zážitku z našej webovej stránky (napríklad na zapamätanie prihlasovacích údajov vášho účtu).
Môžete zmeniť svoje predvoľby a odmietnuť určité typy súborov cookie, ktoré sa majú ukladať vo vašom počítači pri prehliadaní našich webových stránok. Môžete tiež odstrániť všetky súbory cookie, ktoré sú už uložené vo vašom počítači, ale nezabudnite, že vymazanie súborov cookie vám môže zabrániť v používaní častí našej webovej stránky.
Cookie | Dĺžka trvania | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |