ZDRAVIE
A POHYB

Ilustračný obrázok - dievča skáče cez švihadlo na školskom ihrisku

CHARAKTERISTIKA VZDELÁVACEJ OBLASTI

Vzdelávacia oblasť Zdravie a pohyb vytvára u žiaka priestor pre rozvoj pohybovej a zdravotnej gramotnosti, so zameraním sa na osvojenie vedomostí a zručností súvisiacich so zdravým spôsobom života, pohybovou a športovou aktivitou. 

Zdravotná gramotnosť znamená dosiahnutie úrovne vedomostí, osobných zručností a sebadôvery pri prijímaní opatrení na zlepšenie osobného a komunitného zdravia zmenou osobného životného štýlu a životných podmienok. Zlepšením prístupu k informáciám o zdraví a ich schopnosti efektívne ich využívať je zdravotná gramotnosť rozhodujúca pre posilnenie postavenia starostlivosti o svoje zdravie. 

Pod pohybovou gramotnosťou rozumieme zastrešujúci koncept, ktorý zachytáva vedomosti, zručnosti, porozumenie a hodnoty týkajúce sa prevzatia zodpovednosti za cieľavedomú pohybovú aktivitu a pohyb človeka v priebehu celého života, bez ohľadu na fyzické alebo psychologické obmedzenia. Žiaci porozumejú významu pohybovej a športovej aktivity pri upevňovaní telesného a duševného zdravia a spoznajú účinok vykonávaných cvičení na organizmus.

Vzdelávacia oblasť Zdravie a pohyb rozvíja sociálnu, emočnú, intelektuálnu ako i etickú stránku žiaka. Pri realizovaní obsahu vzdelávacej oblasti je dôležité rešpektovať individuálne dispozície žiakov v súlade so základnými princípmi inklúzie. 

Významnou súčasťou je motivácia žiakov k dosiahnutiu individuálnych zlepšení svojej všeobecnej pohybovej výkonnosti, pri akceptovaní vlastných pohybových kompetencií a ich limitov.

Aktivity vzdelávacej oblasti Zdravie a pohyb realizované prostredníctvom vyučovacieho predmetu telesná a športová výchova, ako aj každodenné školské pohybové aktivity, kurzové formy výučby a výchovná činnosť v rámci školského klubu detí, sa realizujú v rámci konceptu aktívnej školy. 

Dôležitým poslaním vzdelávacej oblasti je vytváranie pozitívneho vzťahu žiakov k pravidelnej pohybovej a športovej činnosti ako nevyhnutného základu aktívneho využívania voľného času.

 Jedným z hlavných cieľov vzdelávacej oblasti je pochopiť význam pohybu ako esenciálnej súčasti každodenného života a jeho vplyv na duševné a telesné zdravie. 

Súčasťou vzdelávacej oblasti je aj získavanie základných vedomostí a zručností pre zvládanie situácií ohrozenia bezpečnosti, zdravia a života v rámci praktických účelových cvičení. 

KOMPONENTY
VZDELÁVACEJ OBLASTI

Komponenty vzdelávacej oblasti Zdravie a pohyb

RÁMCOVÝ UČEBNÝ PLÁN

Tabuľka s RUP pre vzdelávaciu oblasť Zdravie a pohyb
Dodatkom č. 2 sa v ŠVP pre základné vzdelávanie upravuje kapitola Rámcové učebné plány – vyučovanie vyučovacieho predmetu telesná a športová výchova v súlade s § 15a zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Odporúčania pre školy k realizácii tretej vyučovacej hodiny vyučovacieho predmetu telesná a športová výchovy sú k dispozícii nižšie.

VZDELÁVACIE ŠTANDARDY

Konsolidované znenie vzdelávacích štandardov pre vzdelávaciu oblasť podľa Dodatku č.1 *

* Konsolidované znenie je doplnené o minimálne učebné výstupy zo vzdelávacích štandardov (MUV).

Ilustračný obrázok - dve dievčatá na lezeckej stene

PODPORNÉ MATERIÁLY

SPRIEVODCOVIA ZMENAMI VO VZDELÁVACEJ OBLASTI

Sprievodca pomenúva zmeny vo vzdelávacej oblasti Zdravie a pohyb a zároveň vysvetľuje ako pracovať so vzdelávacími štandardmi VO pri tvorbe učebných osnov so zameraním na 1. cyklus.

VIDEOTUTORIÁL K VZDELÁVACEJ OBLASTI

Videotutoriál predstavuje vzdelávaciu oblasť. Vysvetľuje ako čítať vzdelávacie štandardy (aké sú vzťahy medzi cieľmi, výkonovými a obsahovými štandardmi), pomáha lepšie porozumieť rámcovému učebnému plánu a načrtáva postup tvorby učebných osnov pre 1. cyklus.

WEBINÁR K VZDELÁVACEJ OBLASTI

PROJEKTY A PROGRAMY

PROGRAMY INOVAČNÉHO VZDELÁVANIE

Moderné prístupy na hodinách telesnej a športovej výchovy

Absolvent vzdelávania získa kompetencie na implementáciu prístupov a dostupných technológií do vyučovania TSV a športovej prípravy. So zreteľom na vytvorenie celoživotného návyku k pohybovým aktivitám a motivácii žiakov k pohybu na hodinách, ale aj v ich voľnom čase, získa absolvent vzdelávania poznatky a praktické skúsenosti s využitím tradičného a netradičného náčinia a pohybových hier, pedagogickej diagnostiky a hodnotenia a sebahodnotenia žiakov (odkaz).

Základný zjazdový kurz pre pedagogických zamestnancov – inštruktorov lyžovania

Program vzdelávania je určený pre PZ (nie s aprobáciou TSV), ktorí po absolvovaní programu získajú kompetencie potrebné na vedenie družstva Základného kurzu zjazdového lyžovania ako inštruktor lyžovania v základnej a strednej škole (odkaz).

Plavecký kurz pre pedagogických zamestnancov – inštruktorov plávania

Program je určený pre PZ (nie s aprobáciou TSV), ktorí po absolvovaní programu získajú kompetencie potrebné na vedenie družstva Plaveckého kurzu ako inštruktora plávania v materskej, základnej a strednej škole. Absolvent získa kompetencie plánovať harmonogram činností, projektovať obsah činností plaveckého výcviku, navrhnúť a didakticky spracovať edukačnú aktivitu zameranú na rozvoj vybraného prvku z techniky preberaných plaveckých spôsobov, hodnotiť priebeh realizácie výučbových činností a výsledky plaveckého výcviku (odkaz).

Základný výcvik splavovania a kurz splavovania pre pedagogických a odborných zamestnancov

Vzdelávanie je určené pedagogickým a odborným zamestnancom. Účastníci kurzu majú príležitosť získať základné vedomosti, zručnosti a praktické skúsenosti v oblasti splavovania. Absolvent kurzu získa potrebné kompetencie na spoluprácu s vedením výcviku a kurzu splavovania na druhom stupni ZŠ a SŠ. Dokáže navrhovať edukačné aktivity zamerané na rozvoj koordinácie a pohybových zručností (odkaz).

Zdokonaľovací výcvik splavovania a kurz splavovania pre pedagogických zamestnancov

Program vzdelávania je určený pre pedagogických zamestnancov s aprobáciou TŠV. Absolventi programu získajú kompetencie potrebné na vedenie a organizovanie výcviku a kurzu splavovania na druhom stupni ZŠ a SŠ. Prehĺbia si praktické a teoretické vedomosti v tejto oblasti, aby dokázali zodpovedne a spontánne plánovať a projektovať harmonogram činností na rozvoj koordinácie a pohybových zručností, reagovať a hodnotiť priebeh realizácie kurzu (odkaz).

PRÍSPEVKY K VZDELÁVACEJ OBLASTI ZDRAVIE A POHYB

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku