Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
Mediálna gramotnosť je jednou z kľúčových gramotností. Dnešní žiaci a žiačky sa rodia do multimediálneho informačného prostredia. Časy, kedy si človek ráno prečítal noviny, na obed vypočul rádio a večer pozrel správy, sú minulosťou. Vďaka internetu dnes máme neustále na dosah ruky novinky z celého sveta a kontakt so svojou sociálnou bublinou hneď po zobudení. Médiá okrem toho stratili niekdajšie publikačné privilégiá a tvorcom obsahu môže byť prakticky ktokoľvek.
Výzvou pre školy je tento stav uznať a reagovať na zmenu úlohy médií v našich životoch, kedy sa nielenže informácie šíria inými spôsobmi, ale každý jednotlivec môže byť ich tvorcom a šíriteľom.
Mediálna výchova vytvára priestor na uvedomenie si previazanosti fyzických a virtuálnych zdrojov a svetov – život na sociálnych sieťach už nie je možné vnímať ako čosi „menej hodnotné“ či „menej reálne“. Pre mladšie generácie sa hranica medzi hmotným a virtuálnym svetom stráca, pričom tento vzorec nasledujú aj mnohé súčasti verejného a občianskeho života. Sú to dve previazané úrovne tej istej reality a školy by to mali reflektovať.
Mediálna gramotnosť sa preto stala jedným z hlavných tematických celkov vo vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť už od 1. cyklu v občianskom komponente. Zároveň je silnejšie prítomná vo vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia, no prestupuje prakticky všetkými vzdelávacími oblasťami.
Podujatie Týdny mediálniho vzdelávání sa v Českej republike uskutoční už po deviaty raz, tento rok od 19. do 30. mája. Je určené nielen pre základné a stredné školy, ale aj pre knižnice. Zastrešuje ho Jeden svět na školách, vzdelávací program organizácie Člověk v tísni. Po prvý raz sa do iniciatívy zapája aj Slovensko, prostredníctvom platformy Mediálna gramotnosť+ (Rada pre mediálne služby).
Cieľom iniciatívy je pomôcť nielen mladým ľuďom, ale prijímateľom mediálnych obsahov naprieč všetkými generáciami, lepšie porozumieť fungovaniu médií, naučiť ich kriticky myslieť, rozpoznávať manipulatívne techniky a vedieť odlíšiť serióznu žurnalistiku od subjektívnych názorov či reklamy.
Mediálna gramotnosť+ ponúka školám online balíček slovenských a českých vzdelávacích materiálov, ktoré môžu využiť na hodinách, v rámci triednych projektov alebo ako súčasť diskusií o médiách a digitálnom priestore. K dispozícii je aj databáza voľne dostupných filmov a metodík od organizácie Jeden svět na školách.
Vaše skúsenosti môžu byť inšpiráciou aj pre ďalších. Ak na vašej škole v rámci Týždňov zrealizujete akúkoľvek aktivitu, organizátori budú radi, ak sa o ňu podelíte – zaslaním krátkeho popisu, fotografií alebo spätnej väzby na e-mailovú adresu: medialnagramotnost@rpms.sk do 2. júna 2025. Zo všetkých zapojených škôl vyžrebujú päť, ktoré odmenia balíčkom materiálov a metodík zameraných na rozvoj kritického myslenia.
Školám organizátori ponúkajú aj webinár Ako na školské médiá: od časopisu, rádia a televízie po školský podcast či Instagram, ktorý sa uskutoční 27. mája o 17:00. Je určený pedagógom a pedagogičkám, ktorí chcú so žiakmi rozbehnúť školské médiá alebo získať nové nápady, inšpirácie a praktické tipy na rozvoj existujúcich projektov. Registrácia na webinár je možná do 16. mája 2025.
Do iniciatívy Týždne mediálneho vzdelávania sa zapojilo aj takmer 30 knižníc z rôznych regiónov Slovenska, ktoré pripravili pre svojich návštevníkov bohatý program zameraný na rozvoj mediálnej gramotnosti a kritického myslenia.
Primárnou aktivitou v knižniciach je plagátová výstava, založená na troch tematických sadách od českej organizácie Jeden svět na školách – „5 klíčových otázek“, „Opravdu?“ a „Mediální gramotnost se vyplatí“. Výstavy približujú základné zásady kritického hodnotenia informácií, overovania zdrojov a odhaľovania manipulácií v médiách.
Okrem výstav niektoré knižnice pripravili aj diskusie, workshopy či filmové premietania, ktoré ďalej podporujú tému mediálneho vzdelávania a bezpečného pohybu v digitálnom prostredí.
Našli ste na portáli chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Niečo vám tu chýba?
Zmeny pre lepšie vzdelanie prebiehajú v súlade so schváleným Plánom obnovy a odolnosti.
Ministerstvo zároveň dbá na ochranu finančných záujmov EÚ a bojuje proti podvodom, korupcii, konfliktu záujmov a dvojitého financovania a bude vykonávať kontroly so zameraním na tieto najzávažnejšie nezrovnalosti.
Súbory cookie sú veľmi malé textové súbory, ktoré sa ukladajú do vášho počítača pri návšteve webovej stránky. Súbory cookie používame na rôzne účely a na zlepšenie vášho online zážitku z našej webovej stránky (napríklad na zapamätanie prihlasovacích údajov vášho účtu).
Môžete zmeniť svoje predvoľby a odmietnuť určité typy súborov cookie, ktoré sa majú ukladať vo vašom počítači pri prehliadaní našich webových stránok. Môžete tiež odstrániť všetky súbory cookie, ktoré sú už uložené vo vašom počítači, ale nezabudnite, že vymazanie súborov cookie vám môže zabrániť v používaní častí našej webovej stránky.
Cookie | Dĺžka trvania | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |