CUDZIE JAZYKY

CHARAKTERISTIKA PODOBLASTI

Vzdelávaciu podoblasť Jazyk a komunikácia – cudzie jazyky tvoria vyučovacie predmety: anglický, francúzsky, nemecký, ruský, španielsky a taliansky jazyk

Počas prvého a druhého cyklu sa vyučuje prvý cudzí jazyk. V treťom cykle sa vyučuje prvý a druhý cudzí jazyk v súlade s rámcovými učebnými plánmi.  

Pri vyučovaní a učení  sa cudzích jazykov  sa uplatňuje model vzdelávania podľa komunikačných úrovní, ktorý vychádza z dokumentov Rady Európy s názvom Spoločný európsky referenčný rámec pre jazyky (2017, ďalej aj ako Rámec) a doplňujúceho vydania k Spoločnému európskemu referenčnému rámcu pre jazyky (2022). Všeobecná charakteristika a obsah komunikačných úrovní boli citlivo prispôsobené podmienkam edukačného kontextu na Slovensku a vývinovo-psychologickým osobitostiam žiakov mladšieho a staršieho školského veku. 

Osvojovanie si cudzieho jazyka má veľký význam pre komplexný rozvoj žiakov a ich ďalšie vzdelávanie. Pri rozvíjaní cudzojazyčnej komunikácie sa prehlbuje schopnosť žiakov porozumieť vlastnej a cudzej kultúre, čo vytvára predpoklady pre ich flexibilitu a otvorenosť svetu. Žiaci sa učia predchádzať vytváraniu stereotypov pri vnímaní iných kultúr, prípadne ich odbúravaniu a byť otvorení kultúrnej a etnickej rôznorodosti. 

Vzdelávacia podoblasť je zameraná prakticky a zdôrazňuje využívanie cudzích jazykov v kontexte každodenných situácií blízkych životu žiakov. Vo vyučovaní sa uplatňuje prístup zameraný na žiaka, v ktorom je výučba prispôsobovaná potrebám žiakov a  rešpektujú sa ich vývinové a individuálne osobitosti. Prístup k učeniu sa jazykov a štruktúra vzdelávacích štandardov sú založené na princípoch činnostne zameraného prístupu definovaného v Rámci. Činnostne zameraný prístup považuje žiakov za aktívnych účastníkov procesu učenia sa a používateľov jazyka. Teda žiaci nie sú pasívnymi prijímateľmi informácií, ale osvojujú si jazyk vykonávaním zmysluplných úloh, ktoré reflektujú ich reálny  život. Novozískavané vedomosti  sa  prepájajú s predchádzajúcimi a zároveň  s poznatkami z iných predmetov. Žiaci sú vedení k tomu, aby vedeli kriticky hodnotiť svoj pokrok, prijímať spätnú väzbu a vytvárať si základy efektívnych stratégií učenia sa. Cudzojazyčná výučba je usmerňovaná tak, aby žiaci dokázali úspešne komunikovať v cieľovom jazyku a realizovať svoj komunikačný zámer v každodenných situáciách. Na uskutočnenie tohto zámeru sa žiaci zapájajú do komunikačných jazykových činností  (recepcia,  produkcia, interakcia) a využívajú  vhodné  stratégie,  aby  ich  komunikácia  bola  primeraná danej situácii a stanovenej úrovni ovládania cudzieho jazyka.

Vzdelávacia podoblasť  –  cudzie  jazyky, v súlade s ostatnými predmetmi vo vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia, obsahuje tri základné zložky: recepciu, produkciu a interakciu. Tieto sú navzájom úzko prepojené a vytvárajú jeden komponent pod názvom Komunikačné jazykové činnosti.  

Obrázok komponentov vzdelávacej podoblasti Jazyk a komunikácia – slovenský jazyk ako druhý jazy
Komponenty vzdelávacej podoblasti

RÁMCOVÝ UČEBNÝ PLÁN

  1. V základnom vzdelávaní sa podľa výberu žiaka a možností školy vo vyučovacom  predmete cudzí jazyk vyučujú tieto cudzie jazyky: anglický jazyk, francúzsky jazyk, nemecký jazyk, ruský jazyk, španielsky jazyk, taliansky jazyk. Zvolený jazyk žiak navštevuje od 1. cyklu bez možnosti zmeny.

  2. Škola je povinná z rámca voliteľných (disponibilných) hodín ponúknuť žiakom 7. – 9. ročníka ako druhý cudzí jazyk jeden z jazykov: anglický jazyk, francúzsky jazyk, nemecký jazyk, ruský jazyk, španielsky jazyk, taliansky jazyk podľa možností školy a záujmu žiakov celkovo najmenej šesť vyučovacích hodín týždenne v 7. – 9. ročníku. Takto zvolený druhý jazyk žiak navštevuje od 7. do 9. ročníka bez možnosti zmeny, ak riaditeľ školy z vážnych dôvodov nerozhodne inak.

  3. Ak  žiak  ponuku  školy  na  vyučovanie  druhého  cudzieho  jazyka  nevyužije,  zaradí  ho  škola na iný vyučovací  predmet,  na  ktorý  využije  šesť  hodín  z disponibilných  hodín  pre  3.  cyklus. Toto nie je možné uplatniť, ak si žiak nevybral anglický jazyk ako prvý cudzí jazyk. V takom prípade si ho musí v 7. – 9. ročníku vybrať ako druhý cudzí jazyk, a to celkovo najmenej šesť vyučovacích hodín  týždenne v 7. – 9. ročníku, ktoré mu je škola povinná z rámca disponibilných hodín zabezpečiť.  
Tabuľka - RUP pre základné školy s vyučovacím jazykom slovenským
Rámcový učebný plán pre základné školy s vyučovacím jazykom slovenským

Rámcový učebný plán pre základné školy s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny je v ŠVP dostupný na str. 18. Rámcový učebný plán pre základné školy s vyučovaním jazyka národnostnej menšiny nájdete na str. 22.

VZDELÁVACIE ŠTANDARDY

Konsolidované znenie vzdelávacích štandardov pre vzdelávaciu oblasť podľa Dodatku č.1.

Príloha č. 1 k Dodatku č. 1 k Štátnemu vzdelávaciemu programu pre základné vzdelávanie

Ilustračný obrázok - žiačka vyťahuje knihu z police v školskej knižnici

PODPORNÉ MATERIÁLY

SPRIEVODCA ZMENAMI VO VYUČOVANÍ CUDZÍCH JAZYKOV

Sprievodca pomenúva zmeny vo vyučovaní cudzích jazykov a zároveň vysvetľuje ako pracovať so vzdelávacími štandardmi cudzích jazykov pri tvorbe učebných osnov.

VIDEOTUTORIÁL
K VYUČOVACIEMU PREDMETU

Videotutoriál stručne predstavuje vyučovací predmet cudzí jazyk. Vysvetľuje ako čítať vzdelávacie štandardy, pomáha lepšie porozumieť rámcovému učebnému plánu pri tvorbe učebného plánu školy a načrtáva postup tvorby učebných osnov pre 1. vzdelávací cyklus.

WEBINÁR K VYUČOVACIEMU
PREDMETU

PRÍSPEVKY K CUDZÍM JAZYKOM

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku