Našli ste na stránke nejakú chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Vzdelávacia oblasť Človek a príroda sa zameriava na rozvoj prírodovednej gramotnosti. Prírodovedná gramotnosť je charakterizovaná ako spôsobilosť používať prírodovedné poznatky, identifikovať a formulovať otázky a hľadať odpovede v podobe dôkazmi podložených záverov pre pochopenie sveta a tvorbu rozhodnutí o svete, v ktorom žijeme, prírode a zmenách, ktoré v našom prostredí samovoľne aj v dôsledku ľudskej aktivity nastali a nastávajú. Zahŕňa porozumenie princípom objektivizovaného a systematického skúmania, ako aj úlohe prírodných vied v našej spoločnosti.
V prvom a druhom cykle má vzdelávacia oblasť podobu prírodovedne zameraného integrovaného predmetu. V treťom cykle má škola možnosť pokračovať úplnou, prípadne čiastočnou integráciou prírodovedných disciplín alebo výučbou samostatných predmetov.
Rozvoj prírodovednej gramotnosti pozostáva z troch zložiek:
Procesuálny rámec predstavuje osvojenie si nástrojov vytvárania a usporiadania informácií o svete okolo nás. Reprezentuje ovládanie a využívanie typických prírodovedných spôsobov myslenia a pracovných postupov, ktoré majú svoje vzory v mechanizmoch objektivizovaného poznávania. Cieľom je, aby si žiaci osvojili prvky poznávania dominujúce v prírodných vedách a zároveň reflektovali vlastné poznávacie činnosti. Okrem špecifických činností jednotlivých prírodovedných disciplín (biologické, fyzikálne, chemické a geologické výskumné postupy) existujú spoločné postupy v poznávacej činnosti jednotlivých prírodovedných disciplín. Vyučovací proces má viesť k budovaniu spôsobilostí, ktoré nazývame spôsobilosti vedeckej práce a je súčasťou výkonového štandardu.
Postojový rámec sa prejavuje záujmom žiakov o prírodu a javy, ktoré v nej prebiehajú, aktívnym a angažovaným prístupom k prírodným zdrojom, ochrane životného prostredia, klímy a zdravia človeka, tendenciou/snahou konať zodpovedne, napr. vo vzťahu k prírodným zdrojom, životnému prostrediu, ale aj záujmom o výskumné aktivity či prírodné vedy. Zasahuje postojovú sféru osobnosti žiaka v sociálnej oblasti, v oblasti sebarozvoja a osobnostného rastu.
Obsahový rámec predstavuje súbor prírodovedných poznatkov (faktov, pojmov a zovšeobecnení) a ich vzťahov, ktoré majú integrujúci charakter (v zmysle integrácie biologických, fyzikálnych, chemických a geologických konceptov). Kľúčové nosné myšlienky sú predstavené prostredníctvom desiatich obsahových komponentov (v schéme vyššie sú zobrazené ako svetlozelené kruhy).
Rozvoj prírodovednej gramotnosti je realizovaný poznávaním reálnych javov a procesov a má dominantne činnostný a induktívny charakter.
Konsolidované znenie vzdelávacích štandardov pre vzdelávaciu oblasť podľa Dodatku č.1 *
* Konsolidované znenie je doplnené o minimálne učebné výstupy zo vzdelávacích štandardov (MUV).
Videotutoriál stručne predstavuje vzdelávaciu oblasť Človek a príroda.
Vysvetľuje ako čítať vzdelávacie štandardy (aké sú vzťahy medzi cieľmi, výkonovými a obsahovými štandardmi), pomáha lepšie porozumieť rámcovému učebnému plánu a načrtáva postup tvorby učebných osnov pre 1. cyklus.
Program inovačného vzdelávania je zameraný na podporu pedagogických zamestnancov pri implementácii zmien vo vzdelávacích oblastiach Človek
a príroda, Človek a svet práce v súlade so štátnym vzdelávacím programom pre základné vzdelávanie. Kľúčovým prvkom programu je oboznámenie sa so zmenami vo vzdelávacích oblastiach Človek a príroda, Človek a svet práce, spôsobom štrukturácie a gradácie vzdelávacieho obsahu v komponentoch 1. a 2. vzdelávacieho cyklu (odkaz).
Našli ste na stránke nejakú chybu? Dajte nám o nej vedieť.
Zmeny pre lepšie vzdelanie prebiehajú v súlade so schváleným Plánom obnovy a odolnosti.
Ministerstvo zároveň dbá na ochranu finančných záujmov EÚ a bojuje proti podvodom, korupcii, konfliktu záujmov a dvojitého financovania a bude vykonávať kontroly so zameraním na tieto najzávažnejšie nezrovnalosti.
Súbory cookie sú veľmi malé textové súbory, ktoré sa ukladajú do vášho počítača pri návšteve webovej stránky. Súbory cookie používame na rôzne účely a na zlepšenie vášho online zážitku z našej webovej stránky (napríklad na zapamätanie prihlasovacích údajov vášho účtu).
Môžete zmeniť svoje predvoľby a odmietnuť určité typy súborov cookie, ktoré sa majú ukladať vo vašom počítači pri prehliadaní našich webových stránok. Môžete tiež odstrániť všetky súbory cookie, ktoré sú už uložené vo vašom počítači, ale nezabudnite, že vymazanie súborov cookie vám môže zabrániť v používaní častí našej webovej stránky.
Cookie | Dĺžka trvania | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |