ČLOVEK
A PRÍRODA

Žiak pozoruje preparát pomocou mikroskopu

CHARAKTERISTIKA VZDELÁVACEJ OBLASTI

Vzdelávacia oblasť Človek a príroda sa zameriava na rozvoj prírodovednej gramotnosti. Prírodovedná gramotnosť je charakterizovaná ako spôsobilosť používať prírodovedné poznatky, identifikovať a formulovať otázky a hľadať odpovede v podobe dôkazmi podložených záverov pre pochopenie sveta a tvorbu rozhodnutí o svete, v ktorom žijeme, prírode a zmenách, ktoré v našom prostredí samovoľne aj v dôsledku ľudskej aktivity nastali a nastávajú. Zahŕňa porozumenie princípom objektivizovaného a systematického skúmania, ako aj úlohe prírodných vied v našej spoločnosti. 

V prvom a druhom cykle má vzdelávacia oblasť podobu prírodovedne zameraného integrovaného predmetu. V treťom cykle má škola možnosť pokračovať úplnou, prípadne čiastočnou integráciou prírodovedných disciplín alebo výučbou samostatných predmetov. 

Rozvoj  prírodovednej  gramotnosti  pozostáva  z troch  zložiek:

  1. tvorba a rozvoj  prírodovedných predstáv (obsahový  rámec),  
  2. tvorba a rozvoj postoja k okolitému prostrediu (postojový  rámec)
  3. spôsobilosti vedeckej práce, postupov a stratégií objektivizovaného poznávania (procesuálny rámec).

Procesuálny rámec predstavuje osvojenie si nástrojov vytvárania a usporiadania informácií o svete okolo nás. Reprezentuje ovládanie a využívanie typických  prírodovedných spôsobov myslenia a pracovných postupov, ktoré majú svoje vzory v mechanizmoch objektivizovaného poznávania. Cieľom je, aby si žiaci osvojili prvky poznávania dominujúce v prírodných vedách a zároveň reflektovali vlastné poznávacie činnosti. Okrem špecifických činností jednotlivých prírodovedných disciplín (biologické, fyzikálne, chemické a geologické výskumné postupy) existujú spoločné postupy v poznávacej činnosti jednotlivých prírodovedných disciplín. Vyučovací proces má viesť k budovaniu spôsobilostí, ktoré nazývame spôsobilosti vedeckej práce a je súčasťou výkonového štandardu. 

Postojový rámec sa prejavuje záujmom žiakov o prírodu a javy, ktoré v nej prebiehajú, aktívnym a angažovaným prístupom k prírodným zdrojom, ochrane životného prostredia, klímy a zdravia človeka, tendenciou/snahou konať zodpovedne, napr. vo vzťahu k prírodným zdrojom, životnému prostrediu, ale aj záujmom o výskumné aktivity či prírodné vedy. Zasahuje postojovú sféru osobnosti žiaka v sociálnej oblasti, v oblasti sebarozvoja a osobnostného rastu. 

Obsahový rámec predstavuje súbor prírodovedných poznatkov (faktov, pojmov a zovšeobecnení) a ich vzťahov, ktoré majú integrujúci charakter (v zmysle integrácie biologických, fyzikálnych, chemických a  geologických konceptov). Kľúčové nosné myšlienky sú predstavené prostredníctvom desiatich obsahových komponentov (v schéme vyššie sú zobrazené ako svetlozelené kruhy).

KOMPONENTY VZDELÁVACEJ OBLASTI

Rozvoj prírodovednej gramotnosti je realizovaný poznávaním reálnych javov a procesov a má dominantne činnostný a induktívny charakter. 

Schéma komponentov vzdelávacej oblasti Človek a príroda

RÁMCOVÝ UČEBNÝ PLÁN

RUP pre vzdelávaciu oblasť Človek a príroda

VZDELÁVACIE ŠTANDARDY

Konsolidované znenie vzdelávacích štandardov pre vzdelávaciu oblasť podľa Dodatku č.1 *

* Konsolidované znenie je doplnené o minimálne učebné výstupy zo vzdelávacích štandardov (MUV).

Ilustračný obrázok - semenáčik rastúci z pôdy

PODPORNÉ MATERIÁLY

SPRIEVODCA ZMENAMI VO VZDELÁVACEJ OBLASTI

Sprievodca pomenúva zmeny vo vzdelávacej oblasti Človek a príroda a zároveň vysvetľuje ako pracovať so vzdelávacími štandardmi vzdelávacej oblasti pri tvorbe učebných osnov. 

VIDEOTUTORIÁL

Videotutoriál stručne predstavuje vzdelávaciu oblasť Človek a príroda.
Vysvetľuje ako čítať vzdelávacie štandardy (aké sú vzťahy medzi cieľmi, výkonovými a obsahovými štandardmi), pomáha lepšie porozumieť rámcovému učebnému plánu a načrtáva postup tvorby učebných osnov pre 1. cyklus.

WEBINÁR

PROGRAM INOVAČNÉHO VZDELÁVANIA

Škola pre 21.storočie -zmeny vo vzdelávacej oblasti Človek a príroda, Človek a svet práce

Program inovačného vzdelávania je zameraný na podporu pedagogických zamestnancov pri implementácii zmien vo vzdelávacích oblastiach Človek
a príroda, Človek a svet práce v súlade so štátnym vzdelávacím programom pre základné vzdelávanie. Kľúčovým prvkom programu je oboznámenie sa so zmenami  vo vzdelávacích oblastiach Človek a príroda, Človek a svet práce, spôsobom štrukturácie a gradácie vzdelávacieho obsahu v komponentoch  1. a 2. vzdelávacieho cyklu (odkaz).

PRÍSPEVKY K VZDELÁVACEJ OBLASTI ČLOVEK A PRÍRODA

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku