UMENIE
A KULTÚRA

Ilustračný obrázok palety s farbami na maľovanie

CHARAKTERISTIKA VZDELÁVACEJ OBLASTI

Vzdelávacia oblasť Umenie a kultúra  poskytuje možnosti na spoznávanie sveta cez univerzálne formy ľudského vyjadrovania. Rozvíja osobnosť žiaka vo všetkých základných oblastiach – kognitívnej, afektívnej a psychomotorickej. Umožňuje prepájanie rôznorodých poznatkov vzdelávania, pričom ich vnútorne ukotvuje prostredníctvom osobnej skúsenosti z tvorivej činnosti a podnetov z oblasti umenia a kultúry. 

Významným špecifikom vzdelávacej oblasti je činnostný prístup vytvárajúci priestor na uplatnenie vlastného videnia sveta, pričom sprostredkúva zážitok a umožňuje jeho zdieľanie. Tým sa vytvára priestor pre utváranie vlastnej identity, ako aj vnímanie a oceňovanie rozmanitosti okolo seba. 

Vzdelávacia oblasť prispieva k formovaniu pozitívneho a rešpektujúceho vzťahu žiakov ku vzdelávaniu, umeniu a kultúre, a tiež k formovaniu ich individuálnych postojov a hodnotových preferencií. Rovnako ich motivuje k celoživotnému záujmu o umelecké a kultúrne dianie.

Vzdelávacia oblasť Umenie a kultúra je reprezentovaná vyučovacími predmetmi hudobná výchova a výtvarná výchova. V nich je vytvorený priestor pre integrovanie všetkých druhov umenia: hudobného, výtvarného,  vizuálneho, audiovizuálneho, tanečného, literárneho aj dramatického.

Rôzne druhy umenia umožňujú reagovať na podnety z rôznych oblastí života a vyjadrovať sa prostredníctvom symbolických a metaforických foriem, ktoré sú jedinečné pre dané umenie.

Spoznávaním umeleckých artefaktov naprieč druhmi umenia a dejinami  sa  žiaci identifikujú s vlastnou kultúrou a jej prejavmi, ale tiež konfrontujú s kultúrnymi prejavmi iných, čo vedie k pozitívnemu vnímaniu interkultúrnych vzťahov a prispieva k funkčnej a inkluzívnej spoločnosti.  

Ťažiskom vzdelávacej oblasti je tvorivosť, ktorú žiaci uplatňujú
a rozvíjajú pri rozmanitých činnostiach – objavovanie, experimentovanie, tvorba, sebavyjadrovanie, tvorivé interpretovanie, stvárňovanie,  reflektovanie, a pod. Niektoré z činností  –  plánovanie, prezentovanie, sebaregulácia či hodnotenie, vytvárajú priestor na rozvoj metakognitívnych zručností.  

Vzájomné prepojenie vyučovacích predmetov hudobná výchova a výtvarná výchova do vzdelávacej oblasti Umenie a kultúra vytvára synergiu rozvoja umeleckej gramotnosti. Umelecká gramotnosť je schopnosť vnímať, prijímať, chápať, interpretovať a vyjadrovať sa prostredníctvom rôznych druhov a foriem umenia. Zahŕňa umelecké spôsobilosti potrebné na autentický vzťah k umeniu. 

Umelecky gramotní žiaci sú schopní prenášať umelecké spôsobilosti aj do iných vzdelávacích oblastí, prostredí a kontextov. Vnímajú hodnotu umenia pre seba aj spoločnosť.

RÁMCOVÝ UČEBNÝ PLÁN

Tabuľka s RUP pre vzdelávaciu oblasť Umenie a kultúra

VZDELÁVACIE ŠTANDARDY

Konsolidované znenie vzdelávacích štandardov pre vzdelávaciu oblasť podľa Dodatku č.1 *

Ilustračný obrázok detí, ktoré maľujú na veľký papier

PODPORNÉ MATERIÁLY

SPRIEVODCOVIA ZMENAMI VO VZDELÁVACEJ OBLASTI

VIDEOTUTORIÁLY K VZDELÁVACEJ OBLASTI

WEBINÁRE K VZDELÁVACEJ OBLASTI

PROGRAMY INOVAČNÉHO VZDELÁVANIA

Interpretácia vizuálneho diela vo vyučovaní

Program je zameraný na využitie foriem a metód interpretácie vizuálneho diela v edukačnom procese. Účastníci programu spoznajú prvky galerijnej pedagogiky prostredníctvom realizácie zážitkových aktivít priamo v galériách alebo múzeách. Dôležitou súčasťou vzdelávacieho programu je tvorba učebných pomôcok a pracovných listov pre žiakov. Účastníci programu inovačného vzdelávania sa zoznámia s obsahovou a formálnou analýzou vizuálneho diela a zároveň s metodickými postupmi interpretácie umeleckých diel (odkaz).

PRÍSPEVKY K VZDELÁVACEJ OBLASTI UMENIE A KULTÚRA

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku