ČLOVEK
A SVET PRÁCE

Ilustračný obrázok pracovného náradia

CHARAKTERISTIKA VZDELÁVACEJ OBLASTI

Základnými stavebnými prvkami oblasti Človek a svet práce sú tri komponenty: Technika, Podnikavosť a iniciatívnosť, Kariérová výchova. Všetky tri komponenty sú navzájom prepojené tak, aby bol dôraz kladený na rozvoj technického, tvorivého a kritického myslenia vo vzdelávacej oblasti. 

Dôraz je kladený na rozvíjanie technickej a profesijnej gramotnosti u žiakov. Pojem technická gramotnosť sa vzťahuje na schopnosť žiakov používať, riadiť, hodnotiť a chápať techniku. Aby sa žiak stal technicky gramotným jedincom, mal by pochopiť, čo je technika a technológie, ako fungujú, ako formujú spoločnosť a ako ich formuje spoločnosť. 

Technicky gramotný žiak má navyše určité schopnosti technicky myslieť a pracovať s technickými zariadeniami, ktoré mu umožňujú využiť ich vynaliezavosť pri navrhovaní a stavbe vecí, pri riešení praktických problémov, ktoré sú technologického charakteru. Vo všeobecnej rovine sa profesijná gramotnosť označuje ako schopnosť identifikovať a rozvíjať reálny profesijný cieľ. 

Charakteristickou črtou profesijne gramotného žiaka je, že pozná svoje silné stránky, vie prijať a vyjadriť spätnú väzbu a v procese kariérového plánovania vytvárať konštruktívne rozhodnutia. Profesijná gramotnosť zahŕňa víziu, v ktorej má každý žiak určitý stupeň vedomostí o kariérových hodnotách, osobnom kariérovom smerovaní a kariérovom plánovaní ako celoživotnom procese.

Jednotlivé komponenty sa vzájomne dopĺňajú a tvoria dynamický celok. Vzájomná previazanosť komponentov je vyjadrená princípmi, ktoré sú pre VO Človek a svet  práce dominantné: tvoriť/konštruovať a interpretovať/prezentovať. Tieto princípy sa spájajú s uplatňovaním tvorivého a kritického myslenia.

KOMPONENTY VZDELÁVACEJ OBLASTI

Schéma komponentov vzdelávacej oblasti Človek a svet práce

RÁMCOVÝ UČEBNÝ PLÁN

Tabuľka s RUP pre vzdelávaciu oblasť Človek a svet práce

VZDELÁVACIE ŠTANDARDY

Konsolidované znenie vzdelávacích štandardov pre vzdelávaciu oblasť podľa Dodatku č.1 *

* Konsolidované znenie je doplnené o minimálne učebné výstupy zo vzdelávacích štandardov (MUV). 

Ilustračný obrázok - práca s údajmi v tabuľke a v grafoch

PODPORNÉ MATERIÁLY

SPRIEVODCA ZMENAMI VO VZDELÁVACEJ OBLASTI

Sprievodca pomenúva zmeny vo vzdelávacej oblasti Človek a svet práce a zároveň vysvetľuje ako pracovať so vzdelávacími štandardmi vzdelávacej oblasti pri tvorbe učebných osnov. 

WEBINÁR K VZDELÁVACEJ OBLASTI

PROGRAM INOVAČNÉHO VZDELÁVANIA K VZDELÁVACEJ OBLASTI

Škola pre 21.storočie – zmeny vo vzdelávacích oblastiach Človek a príroda, Človek a svet práce

Program inovačného vzdelávania sa zameriava na rozšírenie, prehĺbenie a inovovanie profesijných kompetencií pedagogických zamestnancov pri implementovaní nových vzdelávacích štandardov VO Človek a spoločnosť v 1. a 2. cykle základného vzdelávania. Rozsah vzdelávania je spolu 50 hodín (z toho 36 hodín prezenčne). Program je určený pre zamestnancov škôl v zavádzaní nového štátneho vzdelávacieho programu (odkaz).

Program je zameraný na podporu rozvíjania technického a tvorivého myslenia detí predškolského veku a žiakov mladšieho školského veku s dôrazom na schopnosť aplikovať interaktívne využitie stavebnicových dielov s množstvom rôznych modifikácií podľa logicky zostavených návodov alebo ako samostatnú tvorivú činnosť. Účastník sa naučí uplatňovať praktické zručnosti a spôsobilosti využitia stavebnice vo výchovno-vzdelávacom procese. Absolvent programu vzdelávania dokáže vytvoriť metodicko-didaktický postup realizácie edukačnej činnosti s využitím stavebnice MATADOR KiGa 6, KiGa Klassik (odkaz).

PRÍSPEVKY K VZDELÁVACEJ OBLASTI ČLOVEK A SVET PRÁCE

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku