PRIEREZOVÉ
GRAMOTNOSTI

Ilustračná fotografia - žiaci počas aktivity na rozvoj spolupráce

Cieľom základného vzdelávania je, aby každý žiak:

  1. získal rozvinutú všestrannú a funkčnú gramotnosť v súlade s požiadavkami spoločnosti, vedel ju uplatniť v každodennom osobnom a spoločenskom živote a pri napĺňaní svojich osobných, vzdelávacích, kultúrnych a sociálnych potrieb,

  2. mal vybudovaný základný hodnotovo-kultúrny rámec svojej osobnosti, ktorý ho orientuje a sprevádza pri plánovaní a dosahovaní individuálnych životných cieľov, ako aj pri participácii na širších spoločenských, kultúrnych a globálnych aktivitách,

  3. získal reálne vedomie o vlastnom osobnostnom potenciáli pre svoj ďalší vzdelávací rast a celostný rozvoj.

Na tom, aby sa vďaka novému štátnemu vzdelávaciemu programu školám darilo viesť žiakov k dosahovaniu týchto cieľov, sú jeho súčasťou aj prierezové gramotnosti:

  • environmentálna gramotnosť
  • sociálna a emocionálna gramotnosť
  • čitateľská a vizuálna gramotnosť
  • občianska gramotnosť *
  • digitálna gramotnosť
  • finančná gramotnosť
* súčasťou občianskej gramotnosti je mediálna gramotnosť, interkultúrna gramotnosť a regionálna výchova

MAPA GRAMOTNOSTÍ
V ŠTÁTNOM VZDELÁVACOM PROGRAME

Obrázok: Mapa doménových a prierezových gramotností v základnom vzdelávaní
Mapa doménových a prierezových gramotností v základnom vzdelávaní

VYMEDZENIE GRAMOTNOSTÍ A ICH GRADAČNÁ POSTUPNOSŤ

Jednotlivé gramotnosti sa rozvíjajú naprieč všetkými cyklami základného vzdelávania. Každá doménová aj prierezová gramotnosť má v ŠVP stanovené, čo má z nej žiak vedieť/byť schopný na konci prvého, druhého a tretieho cyklu.

PRIEREZOVÉ GRAMOTNOSTI

PRÍSPEVKY K PRIEREZOVÝM GRAMOTNOSTIAM

Ďakujeme, že nám pomáhate vylepšovať našu stránku